Możesz inwestować mnóstwo kasy w marketing, doskonałe frazy kluczowe, które znakomicie „żrą” i sprawiają, że Twój biznes znajduje się w top 5 wyników w SERP-ach (czyli wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce), ogólnie ujmując – możesz mieć świetnie wypozycjonowaną witrynę… A i tak klienci mogą się od niej odbijać. Dlaczego? Co zniechęca ich do tego, by zostali na niej i, co ważniejsze, dokonali akcji, na których Ci zależy? Odpowiedź może (ale nie musi) brzmieć – doświadczenie. Konkretnie – doświadczenie z Twoją stroną internetową, jakie przeżywają internauci, wchodząc na nią. Bywa tak, że kiedy Tobie wydaje się, że wszystko na niej gra (bo w końcu niemal każdy jest dumny ze swojego „dziecka”), to inni mogą mieć odmienne zdanie. W związku z tym prowadzi się audyty UX. Czy warto je przeprowadzać? Chętnie o tym opowiemy w artykule poniżej, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy.
UX – czyli co?
UX brzmi obco? Klucz tutaj stanowi użyte wcześniej w tym artykule słowo – doświadczenie. User experience, to – najprościej ujmując – doświadczenia użytkownika z witryną. Na to zaś składa się szereg elementów. Jakich? Już wyjaśniamy.
Jednym z najważniejszych aspektów UX jest nawigacja po stronie. W tym miejscu trzeba wspomnieć o jeszcze jednym terminie, który dla laika brzmi równie tajemniczo i obco, co User Experience. UI – User Interface, czyli po prostu panel użytkownika. To, w dużym uproszczeniu – rozkład wszystkich przycisków i zakładek, z jakich korzysta internauta, wchodząc i poruszając się po danej witrynie internetowej.
Ponadto duże znaczenie ma również użyteczność serwisu – czyli, czy użytkownik łatwo wykona określone akcje. W końcu – chcąc dokonać zakupu, najpewniej liczy na to, że proces przebiegnie intuicyjnie i nie napotka żadnych utrudnień, ergo – nic go nie zniechęci do wykonania takiej czynności. Istotną rolę gra responsywność, oznaczająca zdolność do ładowania się na różnych rodzajach urządzeń (nie tylko komputerach, ale i tabletach czy smartfonach). Poza tym nie można zapominać o estetyce, która powinna być dopasowana do Twojego odbiorcy, a także treściach – wartościowych przede wszystkim z perspektywy merytorycznej, a niekiedy też rozrywkowej.
Bez wdawania się w zbędne szczegóły – wymieniliśmy najważniejsze elementy składające się na UX. Jeśli wciąż nie widzisz, dlaczego to istotne – poniżej jeszcze trochę pomaglujemy temat, aby uzmysłowić Ci, jak duże znaczenie mają emocje, w tym np. zniecierpliwienie, w korzystaniu z wybranej witryny.
Dlaczego UX jest ważne?
Pozwól, że nim opowiemy więcej o wadze UX, zaprezentujemy Ci dwie wizje… Pierwsza z nich:
Wyobraź sobie stronę internetową, na którą wchodzisz i od razu wiesz, gdzie szukać interesujących Cię usług lub produktów. Nie przeczesujesz w ich poszukiwaniu kolejnych sekcji, tylko – jak po nitce, przechodzisz między działami, trafiając do celu… chyba że akurat masz ochotę poprzeglądać różne dobra oferowane przez daną firmę. Za każdym razem łatwo odnajdujesz interesujące Cię kategorie. Zupełnie, jakby ktoś Cię prowadził za rękę. Dodatkowo serwis świetnie pasuje do Twoich odczuć estetycznych, jednocześnie pozostając całkowicie czytelnym. Niewykluczone, że są tu nawet pewne wodotryski, ale stanowią one ciekawy dodatek, a nie rozpraszające, upierdliwe efekty.
W końcu przychodzi moment złożenia zamówienia. Jeszcze nim klikniesz „dodaj do koszyka”, wiesz, gdzie znajduje się każdy przycisk, niezależnie, czy siedzisz na telefonie, czy przy komputerze. Tutaj także masz wrażenie, że ktoś utarł dla Ciebie pewny szlak, prowadzący wprost do celu. Po opłaceniu zamówienia wiesz, że najpewniej wrócisz do tej firmy…
Prawda, że to brzmi rewelacyjnie? To pozwól, że zaprezentujemy Ci teraz drugą wizję…
Gdy wchodzisz na daną stronę, od razu czujesz, że jest tu jakoś… dziwnie. Przede wszystkim nie możesz znaleźć interesującego Cię działu. Powiedzmy jednak, że jesteś uparty i wytrwały i szukasz tego, czego potrzebujesz.
W końcu odnajdujesz to w kategorii, w której byś się tego nie spodziewał. Zresztą – ten sam produkt okazuje się, że znajduje się w kilku różnych działach. Samej stronie brakuje opisów albo są one małowartościowym bełkotem. Jednak artykuł, który ta firma oferuje, ma dla Ciebie dużą wartość i za wszelką cenę chcesz zamówić go właśnie w tym sklepie.
Szukasz przycisku „dodaj do koszyka”… ale teraz to jego nie możesz znaleźć! To powoduje u Ciebie frustrację. W końcu! Jest! Dodajesz towar do koszyka i… dzwoni do Ciebie znajomy. Musisz wyjść. Postanawiasz dokończyć transakcję ze smartfona, tym bardziej że to ostatnia sztuka.
Wychodzisz z domu, umówmy się, że siedzisz w autobusie… A strona, na której składasz zamówienie przez smartfona, wyprawia jakieś dziwne rzeczy. Dodatkowo system płatności sprawia wrażenie niejasnego… Innymi słowy – wszystko próbuje doprowadzić Cię do szału. Jak myślisz – wrócisz do takiego sklepu, jeśli będziesz miał inne wyjście?
Czy to historie na wyrost?
Z naszych doświadczeń z różnymi witrynami wynika, że nie. W sieci działa wiele idealnie zoptymalizowanych pod użytkownika stron, a nie tylko pod określone wymogi SEO. Nie brakuje jednak serwisów, które są absolutnie nieintuicyjne, doprowadzające ich użytkowników do szału.
Właśnie dlatego UX jest tak bardzo ważne. Bohater drugiej historii był bardzo wytrwały, jednak w praktyce bywa najczęściej tak, że internauta po trafieniu na taką witrynę, najzwyczajniej ją opuszcza i nie składa żadnego zamówienia.
UX jest ważne, bo…
… wpływa ono na zachowanie internauty. Jeśli nie potrafi się odnaleźć w danym serwisie – najpewniej szybko z niego wyjdzie. Ba! Niektóre są tak złe, że po wejściu tylko na jedną podstronę użytkownik szybko ją opuści. Trudno w takim przypadku o konwersję ruchu, prawda?
Czy już wiesz, dlaczego warto przeprowadzić audyt UX?
Nie wszystko jednak może się wydawać tak złe na pierwszy rzut oka. Czasem trzeba nieco więcej czasu, by zgłębić stronę i to, jakie doświadczenia zapewnia odbiorcom. Duży problem w ocenie tego, jak wygląda UX, mają przede wszystkim osoby, które tworzyły daną witrynę. W praktyce więc najlepiej zlecić audyt UX zewnętrznym specjalistom. Biorąc pod uwagę fakt, że liczy się nie tylko wysoka pozycja, ale – a może nawet przede wszystkim – odpowiednia konwersja ruchu – zdecydowanie warto zlecić wykonanie takich prac profesjonalistom. A jeśli chcesz mieć pewność, że zajmą się tym ludzie z doświadczeniem, gotowi podjąć rękawicę i zoptymalizować stronę pod tym kątem, to zwróć się do SEMTREE. Jesteśmy tu po to, by wskazać ewentualne błędy, ale nie będziemy Cię zanudzać technikaliami. Wiemy, że Ty chcesz po prostu, by Twój biznes w sieci działał i przynosił zyski. Naszym zadaniem jest doprowadzenie do takiego stanu.