Dane strukturalne to specjalnie sformatowane informacje, które pomagają wyszukiwarce Google lepiej rozumieć treści zawarte na naszej stronie. W przypadku firm lokalnych mamy do dyspozycji schemat LocalBusiness, pozwalający przekazać kluczowe informacje o działalności firmy, takie jak:
- nazwa firmy,
- adres firmy,
- numer telefonu do kontaktu,
- godziny otwarcia,
- adres www strony internetowej,
- metody płatności.
Jak wdrożyć dane strukturalne LocalBusiness?
Najczęściej wykorzystywaną metodą implementacji danych typu LocalBusiness jest dodanie kodu w formacie JSON-LD do sekcji naszej strony.
Przykładowy kod wygląda następująco:
{
„@context”: „https://schema.org”,
„@type”: „LocalBusiness”,
„name”: „Nazwa Firmy”,
„address”: {
„@type”: „PostalAddress”,
„streetAddress”: „Ulica 123”,
„addressLocality”: „Miasto”,
„postalCode”: „00-000”,
„addressCountry”: „PL”
},
„telephone”: „+48 123 456 789”,
„openingHours”: „Mo-Fr 09:00-18:00”,
„url”: „https://strona.pl”
}
Dla ułatwienia, przy tworzeniu nowych danych, warto korzystać z generatorów do tego przeznaczonych, jak np. https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/.
Jak sprawdzić poprawność wdrożenia danych LocalBusiness?
Zawsze po wprowadzeniu danych schema.org do kodu strony warto zweryfikować poprawność ich wdrożenia. Służą do tego specjalne narzędzia, takie jak przykładowo:
- Tester wyników z elementami rozszerzonymi – https://search.google.com/test/rich-results,
- Walidator znaczników schema.org – https://validator.schema.org/.
Oba narzędzia pozwalają na szybkie wykrycie błędów i upewnienie się, że Google prawidłowo rozpoznaje nasze dane strukturalne.
Dane strukturalne typu Product – jak wdrożyć na stronie?
Wdrożenie danych strukturalnych typu Product jest niezwykle ważne dla serwisów typu e-commerce. Pomaga to Google lepiej zrozumieć naszą ofertę oraz zaprezentować ją w sposób atrakcyjniejszy dla użytkownika bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Dzięki opisaniu danych strukturalnych możemy uzupełnić dla produktów takie elementy jak:
- nazwa produktu,
- cena,
- dostępność – np. „Dostępny”, „Ostatnie sztuki”, „Brak na stanie”,
- marka produktu,
- średnią ocenę użytkowników,
- zdjęcie produktu.
Jak wdrożyć dane strukturalne typu Product?
Zalecaną metodą implementacji danych typu Product jest dodanie kodu w formacie JSON-LD w sekcji <head> kart produktów.
Oznaczenie może wyglądać następująco:
{
„@context”: „https://schema.org/”,
„@type”: „Product”,
„name”: „Telewizor XXXY-5152”,
„image”: „https://sklep.pl/zdjecia/telewizor-xxxy-5152.jpg”,
„description”: „Nowoczesny telewizor do oglądania Ekstraklasy oraz gry na konsoli”,
„brand”: {
„@type”: „Brand”,
„name”: „XXXY-5152”
},
„offers”: {
„@type”: „Offer”,
„price”: „5999.98”,
„priceCurrency”: „PLN”,
„availability”: „https://schema.org/InStock”,
„url”: „https://sklep.pl/telewizor-xxxy-5152”
},
Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku wariantów produktów (np. kolor, rozmiary) również należy dodać te informacje w danych strukturalnych. Pełne informacje na temat wariantów można znaleźć pod tym adresem:
https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/product-variants?hl=pl.