Spis treści

Dane strukturalne to specjalnie sformatowane informacje, które pomagają wyszukiwarce Google lepiej rozumieć treści zawarte na naszej stronie. W przypadku firm lokalnych mamy do dyspozycji schemat LocalBusiness, pozwalający przekazać kluczowe informacje o działalności firmy, takie jak:

  • nazwa firmy,
  • adres firmy,
  • numer telefonu do kontaktu,
  • godziny otwarcia,
  • adres www strony internetowej,
  • metody płatności.

Jak wdrożyć dane strukturalne LocalBusiness?

Najczęściej wykorzystywaną metodą implementacji danych typu LocalBusiness jest dodanie kodu w formacie JSON-LD do sekcji naszej strony. 

Przykładowy kod wygląda następująco:

{

  „@context”: „https://schema.org”,

  „@type”: „LocalBusiness”,

  „name”: „Nazwa Firmy”,

  „address”: {

    „@type”: „PostalAddress”,

    „streetAddress”: „Ulica 123”,

    „addressLocality”: „Miasto”,

    „postalCode”: „00-000”,

    „addressCountry”: „PL”

  },

  „telephone”: „+48 123 456 789”,

  „openingHours”: „Mo-Fr 09:00-18:00”,

  „url”: „https://strona.pl”

}

Dla ułatwienia, przy tworzeniu nowych danych, warto korzystać z generatorów do tego przeznaczonych, jak np. https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/

Jak sprawdzić poprawność wdrożenia danych LocalBusiness?

Zawsze po wprowadzeniu danych schema.org do kodu strony warto zweryfikować poprawność ich wdrożenia. Służą do tego specjalne narzędzia, takie jak przykładowo:

  1. Tester wyników z elementami rozszerzonymi – https://search.google.com/test/rich-results,
  2. Walidator znaczników schema.org – https://validator.schema.org/.

Oba narzędzia pozwalają na szybkie wykrycie błędów i upewnienie się, że Google prawidłowo rozpoznaje nasze dane strukturalne.

Dane strukturalne typu Product – jak wdrożyć na stronie?

Wdrożenie danych strukturalnych typu Product jest niezwykle ważne dla serwisów typu e-commerce. Pomaga to Google lepiej zrozumieć naszą ofertę oraz zaprezentować ją w sposób atrakcyjniejszy dla użytkownika bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Dzięki opisaniu danych strukturalnych możemy uzupełnić dla produktów takie elementy jak:

  1. nazwa produktu,
  2. cena,
  3. dostępność – np. „Dostępny”, „Ostatnie sztuki”, „Brak na stanie”,
  4. marka produktu,
  5. średnią ocenę użytkowników,
  6. zdjęcie produktu.

Jak wdrożyć dane strukturalne typu Product?

Zalecaną metodą implementacji danych typu Product jest dodanie kodu w formacie JSON-LD w sekcji <head> kart produktów.

Oznaczenie może wyglądać następująco:

{

  „@context”: „https://schema.org/”,

  „@type”: „Product”,

  „name”: „Telewizor XXXY-5152”,

  „image”: „https://sklep.pl/zdjecia/telewizor-xxxy-5152.jpg”,

  „description”: „Nowoczesny telewizor do oglądania Ekstraklasy oraz gry na konsoli”,

  „brand”: {

    „@type”: „Brand”,

    „name”: „XXXY-5152”

  },

  „offers”: {

    „@type”: „Offer”,

    „price”: „5999.98”,

    „priceCurrency”: „PLN”,

    „availability”: „https://schema.org/InStock”,

    „url”: „https://sklep.pl/telewizor-xxxy-5152”

  },

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku wariantów produktów (np. kolor, rozmiary) również należy dodać te informacje w danych strukturalnych. Pełne informacje na temat wariantów można znaleźć pod tym adresem:

https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/product-variants?hl=pl