Spis treści

Zgodnie z obietnicą – wracamy do narzędzi przeznaczonych do SEO! Tym razem jednak zajmiemy się rozwiązaniami dostarczanymi przez samego giganta sieciowych wyszukiwarek – Google! Na pierwszy ogień trafia zaś jedna z najważniejszych usług giganta z Mountain View, bez której praktycznie żaden SEO-wiec (i nie tylko) się obejść nie może. Mowa naturalnie o Google Search Console. Chcesz dowiedzieć się o niej więcej już teraz? Jakie daje korzyści? Co trzeba zrobić, aby czerpać z jej funkcjonalności? Przeczytaj ten artykuł, a się tego dowiesz!

Kilka słów o GSC

Najpierw jednak zaprezentujmy to wyjątkowe – i dodajmy, darmowe – narzędzie. Otóż Google Search Console to rozwiązanie, z którego korzysta każdy, kto zajmuje się tworzeniem, zarządzaniem i pozycjonowaniem stron internetowych. Dostarcza ono mnóstwo danych analitycznych, w tym m.in. o:

  • stanie indeksacji strony,
  • linkach wiodących do danej witryny,
  • zapytaniach prowadzących do niej…

… i szeregu innych informacji, które pomagają pracować nad blogiem, sklepem internetowym czy wizytówką online firmy.

Podłączenie strony z Googlem – jak to się robi?

Kiedy jesteście już sobie przedstawieni, pora zdradzić, w jaki sposób „bawić się” tym narzędziem. W pierwszej kolejności więc trzeba dodać i zweryfikować stronę. Chodzi m.in. o to, aby zarządzała nią faktycznie osoba do tego uprawniona, czyli właściciel lub ktoś, na kogo on scedował to zadanie. Do logowania używasz albo całej domeny, albo prefiksu adresu URL.

Wtedy czeka Cię proces weryfikacji. Możesz to zrobić za pomocą DNS-a albo pliku czy tagu HTML. Inną opcją jest podanie kodu śledzenia Google Analytics (jeśli już wcześniej zarejestrowałeś się pod tym samym mailem, co w GSC) lub potwierdzenie własności przez Google Tag Manager (podobnie, jak powyżej).

Jak długo zaś trwa taka weryfikacja? Zazwyczaj zajmuje ona kilka dni, szczególnie jeśli to Twoje pierwsze konto w Google Search Console. Gdy jednak ją przejdziesz – zyskasz możliwość swobodnego udzielania dostępu innym, np. specjalistom z SEMTREE, którzy będą zajmowali się Twoim biznesem w sieci. Masz do wyboru wówczas 2 opcje – pełne uprawnienia lub ograniczone (wtedy taki użytkownik ma dostęp wyłącznie do podglądu raportów).

Co daje Google Search Console?

Dobra. Co właściwie zyskujesz dzięki GSC? Naprawdę wiele i już wyjaśniamy, jak dużo. Przede wszystkim – co bardzo istotne – używając go, sprawdzisz, jak wysoko znajduje się obecnie Twoja witryna w wyszukiwarce giganta z Mountain View. To wszak o to głównie toczy się cała gra – abyś był widoczny…

W procesach związanych z SEO zaś mogą pojawiać się różne problemy – dzięki Google Search Console możesz je rozwiązać i starać się o wyższe miejsce w rankingu. Dodatkowo dzięki temu narzędziu dowiesz się więcej o tym, jak wygląda ruch związany ze stroną, w tym m.in. o częstotliwości pojawiania się jej w wyszukiwaniach, na jakie zapytania jest wyświetlana i jak często użytkownicy wyszukiwarki zaglądają na nią. Ponadto niejednokrotnie przyda się w budowaniu strategii link buildingu dzięki możliwości prześledzenia witryn, gdzie znajdują się odnośniki do Twojego serwisu. Co istotne – GSC będzie informować Cię o potencjalnych problemach z indeksowaniem, jak i innych błędach, wpływających na pozycję w rankingu.

Przyjrzyjmy się bliżej GSC…

Wszystko pięknie brzmi… Jednak jak z tego korzystać? Aby się tego dowiedzieć, trzeba dowiedzieć się więcej o samej obsłudze. Obecna wersja Google Search Console jest – w porównaniu z poprzednimi – bardzo czytelna, ale i intuicyjna nawet w zestawieniu z innymi narzędziami. Główne okno składa się z panelu bocznego, zapewniającego wgląd w szereg danych.

Skuteczność

Jedna z zakładek, „Skuteczność”, umożliwia sprawdzenie takich informacji jak:

  • łączna ilość kliknięć,
  • łączna ilość wyświetleń,
  • CTR – czyli stosunek liczby wyświetleń do kliknięć w link wyrażony procentowo,
  • średnia pozycja.

GSC prezentuje te dane zarówno w formie liczb, jak i intuicyjnych wykresów na osi czasu. Poniżej możesz sprawdzić jeszcze m.in. zapytania, czyli formułki ze słowami kluczowymi, wpisywane przez użytkowników sieci, dzięki którym znaleźli Cię w Internecie. Dalej masz „stronę”, czyli wskazanie portalu, z jakiego internauta trafił do serwisu, „kraj” – mówiąc najprościej, skąd pochodził użytkownik wyświetlający witrynę, oraz „urządzenie”, czyli informacja o tym, czy dana osoba korzystała akurat z komputera, czy np. ze smartfona.

Sprawdzenie adresu URL

Opcja ta umożliwia prześledzenie, jak roboty Google’a widzą Twoją stronę czy jej poszczególne podstrony. Dzięki niej dowiesz się, czy serwis jest prawidłowo indeksowany.

Stan

To kolejna funkcja, niezbędna w tworzeniu strategii SEO. W tym miejscu znajdziesz raporty dotyczące błędów występujących na stronie i zaburzających jej prawidłowe pozycjonowanie. Okno tej funkcji podzielone jest na kilka kafelków z przydatnymi informacjami. Na jednym np. znajdziesz dane dotyczące witryn, jakie nie mogły zostać zaindeksowane. W kolejnym – o podstronach posiadających swoją indeksację, ale zawierających błędy wymagające uwagi. Następny podaje liczbę adresów, które nie borykają się z większymi kłopotami. Ostatni kafelek dotyczy wykluczeń – czyli celowo niezindeksowanych URL-i.

Mapa witryny

To bardzo pomocna opcja. Przesyłając mapę swojej strony, umożliwiasz algorytmowi łatwiejsze dotarcie do wszystkich swoich podstron. To ma szczególnie jedną, istotną korzyść – szybszą indeksację. Poza tym znajdziesz tutaj też szereg informacji, w tym m.in. kiedy przesłano sitemapy, kiedy był ich ostatni odczyt, a także ile URL-i robot wykrywa.

Usunięcia

W prawidłowym pozycjonowaniu istotne jest zarządzenie widocznością witryny w wyszukiwarce. Dzięki temu możesz zablokować np. tymczasowo konkretne adresy (na 6 miesięcy), jak i podejrzeć żądania o usunięcie stron z nieaktualnymi treściami oraz sprawdzić, czy konkretne części serwisu zostały ukryte w ogólnych wynikach wyszukiwania przez filtr SafeSearch. Tam też złożysz prośbę o weryfikację treści, jeśli np. URL został omyłkowo odfiltrowany, a nie zawiera materiałów dla użytkowników 18+.

Eksperymenty i personalizacja… czyli, co?

Trochę funkcji już poznałeś… Ale to nie wszystko. Pozostaje bowiem jeszcze np. zakładka „Eksperymenty i Personalizacja”. Nie należy jej bagatelizować, gdyż dostarcza ona wiadomości dotyczących m.in. doświadczeń użytkowników sieci z Twoją witryną (UX… brzmi znajomo?). Określone parametry, o których więcej informacji znajdziesz w tym miejscu, również są wykorzystywane do wyznaczania pozycji serwisu. Co jest więc brane pod uwagę w indeksacji?

Po pierwsze – kondycja strony, czyli m.in. jakość adresów URL i ich poprawne wyświetlanie z rozdzieleniem na urządzenia mobilne i desktopowe. Uwzględniane są też tzw. Core Web Vitals, czyli m.in.: szybkość ładowania, interaktywność i stabilność wizualna witryny. Raport ten również rozdziela dane ze względu na rodzaj urządzenia. W końcu w tym dziale GSC poświęcono także osobną zakładkę na obsługę na urządzeniach mobilnych. Tutaj gromadzone są informacje dotyczące kłopotów z wyświetlaniem serwisu na smartfonach i innych sprzętach przenośnych. Dzięki tym danym dowiesz się, czy jest zoptymalizowany pod ich kątem.

Inne funkcje GSC, o których warto wiedzieć

Powyżej wymieniliśmy najważniejsze funkcjonalności, jakie daje GSC. Naturalnie – to „liźnięcie” tematu. Chcemy przedstawić Ci to narzędzie w najbardziej przystępnej formie, abyś wiedział, o czym potencjalnie będziemy rozmawiać. Nie oznacza to jednak, że wyczerpaliśmy temat związany z tym dostarczonym przez Google’a rozwiązaniem.

GSC bowiem wykrywa, czy prowadzisz sklep online. Wówczas pojawia się zakładka „Zakupy”, która dostarcza szereg przydatnych raportów o funkcjach związanych z całym procesem zakupowym, jak i „kształtem” Twojej platformy sprzedażowej. Informuje też o ewentualnych błędach w danych strukturalnych, tyczących się samego sprzedawcy.

Dla wszystkich dostępna jest także zakładka „Ulepszenia”, gdzie znajdziesz informacje dotyczące, zgadza się!, ulepszeń poprawiających indeksację (w tym m.in. logo czy AMP). Jeśli je stosujesz – to dane o nich (zarówno o ich prawidłowości, jak i błędach) znajdziesz właśnie tutaj.

W części „Bezpieczeństwo i ręczne działania” GSC zapewnia wszelkie wieści związane m.in. z bezpieczeństwem Twojej strony. Dowiesz się, czy ewentualnie istnieją zagrożenia związane z phishingiem, czy niebezpiecznym oprogramowaniem, czającym się na poszczególnych podstronach. Z kolei „Ręczne działania” odnoszą się do tzw. ręcznych recenzji, stworzonych przez pracowników Google’a. Powstają one zazwyczaj w sytuacji, gdy doszło do naruszeń dobrych praktyk, zawartych w wytycznych dla webmasterów. Uwierz na słowo – nie chcesz tam takich opinii.

GSC – to tylko brzmi skomplikowanie…

… oczywiście, jeśli wiesz, jak pracować z tym narzędziem. Jeśli zetknąłeś się z nim po raz pierwszy – teraz już masz pewne pojęcie, do czego ono służy, a także jakie opcje zapewnia. Pytanie – co z tym zrobisz? Czy masz czas i dość wiedzy, by podjąć się samodzielnego zarządzania swoją witryną? Czy może postawisz na współpracę z ludźmi, którzy zajmują się tym profesjonalnie? W SEMTREE gwarantujemy specjalistyczną obsługę biznesu w sieci, również przy wykorzystaniu tego narzędzia. GSC to absolutna podstawa dla SEO-wca i webmastera. Naturalnie – pracujemy też z innym oprogramowaniem. Dobierzemy rozwiązania tak, aby wycisnąć z nich maksimum dla Twojej strony. Chcesz się o tym przekonać? Skontaktuj się z nami!