Spis treści

Marketing w sieci opiera się na różnych działaniach. Sprawnie opracowana strategia zaś może przynieść realne korzyści w postaci nie tylko zwiększonego ruchu, ale i jego efektywnej konwersji. Google oferuje różne możliwości wypromowania swojej firmy w Internecie, w tym metody wpływające na tzw. wyniki organiczne, jak i odpłatną reklamę, dzięki której dotrze się z przekazem do większej liczby potencjalnych klientów. W tym artykule skupiamy się na drugim z wymienionych rozwiązań, a także prezentujemy, jak kształtuje się cennik reklam w Google. Zachęcamy do lektury.

wyszukiwarka google

Różne rodzaje reklamy w wyszukiwarce Google

Właściciele firm działających w Internecie mają szeroki wybór kanałów komunikacyjnych, dzięki którym mogą dotrzeć do odbiorców swojej marki. Choć wiele przedsiębiorstw funkcjonuje przede wszystkim w social mediach, duże znaczenie odgrywa również serwis Google. Z jednej strony istotne jest pozycjonowanie pod wyniki organiczne, czyli wypracowywane wskutek całego, nieprzerwanego procesu. Wysoka pozycja w SERP-ach często stanowi efekt długofalowej i skrupulatnie przemyślanej strategii.

Gigant z Mountain View jednak oferuje także inne rozwiązanie – odpłatną reklamę Google Ads, wyświetlaną w wynikach wyszukiwania (czyli właśnie SERP-ach) lub w sieci wyszukiwania Google. W drugim przypadku mówimy o znacznie szerszym kontekście, do którego wchodzi m.in.:

  • wyszukiwarka,
  • witryny partnerskie Google,
  • aplikacje mobilne,
  • Google Maps, Youtube, Google Discovery.

O tym, czym jest Google Ads i jaka jest cena reklamy w Internecie, piszemy więcej poniżej.

To system reklamowy stworzony przez Google, dzięki któremu użytkownik może zaplanować i uruchomić całą sponsorowaną kampanię reklamową. W ramach tego rozwiązania np. właściciel firmy samodzielnie decyduje o różnych czynnikach, przekładających się na ostateczny koszt jego działalności. W ramach Google Ads mogą być wyświetlane m.in. reklamy:

  • tekstowe,
  • graficzne,
  • wideo,

promujące konkretną firmę, usługi lub jej produkty. Jak wspomnieliśmy powyżej – kampania taka może być zakrojona na szeroką skalę i być wyświetlana m.in. w wynikach wyszukiwania, ale i u partnerów Google’a czy innych serwisach, które do niego należą (od Gmaila po YouTube).

Warto wiedzieć, że system ten oferuje kilka modeli rozliczeń. Najpopularniejszy jest PPC/CPC (Pay Per Click/Cost Per Click). Usługodawca wówczas pobiera opłatę od reklamodawcy w momencie, gdy internauta naciśnie wybraną reklamę, co przeniesie go na stronę firmy. Cennik reklam w Google kształtuje się w tym przypadku nieco drożej, ale też potencjalnie daje większą szansę konwersji, gdyż użytkownik płaci de facto za przekierowanie zainteresowanej danym produktem czy usługą osoby na reklamowany serwis.

Ponadto system oferuje również model rozliczeń oparty na wyświetleniach – CPV (Cost Per View), przy czym warto dodać, że istnieje jeszcze model CPM (Cost Per Mile). W pierwszym przypadku więc cena ustalana jest w zależności od ogólnej liczby pokazania się reklamy, a w drugim – od każdego tysiąca wyświetleń.

Należy przy tym zaznaczyć, że na koszt reklamy w Internecie wpływa kilka istotnych czynników. O tym jednak opowiemy w dalszej części artykułu.

Cost Per Click, Cost Per View, Cost Per Mile – różnice

Podsumujmy, wszystko co wiemy, aby czytelniej przedstawić każdy z ww. systemów rozliczeń. W Cost Per Click czy Pay Per Click reklamodawca płaci za każde kliknięcie reklamy. To, czy się ona wyświetli, czy nie, nie ma wpływu na przeznaczony do tego budżet. Co do zasady – cena reklamy w Internecie za kliknięcie jest wyższa, ale za to ruch wygenerowany w ten sposób ma większą szansę na konwersję. Często więc tego typu promocja zwraca się z nawiązką. Ponadto – wskaźnik klikalności reklamy (CTR) pozwala ocenić jej atrakcyjność dla użytkowników. Reklamy rozliczane w modelu Cost Per Click wyświetlają się m.in. w wyszukiwarce Google (pierwsze linki nad wynikami organicznymi, jak i na samym dole strony), aplikacjach mobilnych w formie bannerów, w Gmailu oraz na YouTube, Google Discover i u partnerów serwisu.

Jak to natomiast wygląda w przypadku modelu CPV? Jak wspomnieliśmy wyżej – w tym przypadku reklamodawca płaci za każdorazowe obejrzenie reklamy w formie nagrania wideo. Z tego powodu wykorzystuje się go przede wszystkim na platformie YouTube zaś koszt reklamy w Internecie jest niższy niż w przypadku CPC (może wynosić nawet 1 grosz). W przeciwieństwie jednak do systemu rozliczeń opartego na kliknięciach, w tym przypadku główny cel to nie zwiększenie sprzedaży, a budowanie świadomości marki i szersze rozpropagowanie istnienia samej firmy.

Model CPM wygląda podobnie do powyższego, szczególnie jeśli chodzi o założenia. Cel bowiem stanowi dotarcie do jak najszerszego odbiorcy i skuteczne budowanie marki. Jednocześnie reklamodawca płaci wyłącznie za 1000 wyświetleń przy niskiej gwarancji konwersji ruchu. Jednocześnie cennik reklamy w Google oparty na modelu CPM jest inny (wyższy) niż w przypadku CPV. Często materiały promocyjne rozliczane w ten sposób są krótkimi filmikami reklamowymi, wyświetlanymi na YouTube.

Znając już te różnice, możemy przyjrzeć się bliżej najważniejszemu zagadnieniu – czyli jaki jest koszt reklamy w Internecie.

Sprawdź również: Co to jest algorytm Payday Loan w SEO?

analiza danych google ads

Koszty reklamy w Google Ads – od czego są uzależnione?

Przedstawiliśmy powyżej trzy główne modele rozliczeń za płatne kampanie. A jakie elementy składają się na cenę jej prowadzenia? Podstawowy czynnik wpływający na koszt reklamy w Internecie to słowa kluczowe. Co do zasady – im one popularniejsze i bardziej konkurencyjne, tym wyższy koszt za kliknięcie reklamy.

Inną istotną składową, przez którą kształtuje się cena reklamy w Internecie, jest tzw. zadeklarowana maksymalna kwota za kliknięcie. To najwyższa wartość, jaką reklamodawca będzie gotów zapłacić za kliknięcie, przy czym nie oznacza to, że właśnie taką stawkę zawsze zapłaci. Kluczową rolę w tym przypadku odgrywa sposób działania systemu reklamowego Google Ads. Jak to działa?

W przypadku, gdy np. użytkownik sieci wyszukuje pod konkretne frazy kluczowe, system porównuje, ile reklamodawcy są w stanie maksymalnie zapłacić za kliknięcie reklamy. Dochodzi więc do tzw. aukcji między konkurentami i ten, który ustawił najwyższą maksymalną kwotę za kliknięcie, wygrywa. Podkreślmy – nie oznacza to, że zapłaci dokładnie tyle, ale zawsze nieco więcej niż drugi po nim z największą maksymalną kwotą za kliknięcie, pozycjonujący się pod to samo wyrażenie lub celujący w tę samą grupę docelową. Koszt reklamy w Internecie może więc ulegać wahaniom w zależności od tego, jak wiele są w stanie zapłacić konkurenci.

W końcu na to, jak kształtuje się cennik reklam w Google, duży wpływ ma jakość przygotowanej kampanii. Angażujące i trafne materiały promocyjne, odpowiadające na zapotrzebowanie klientów, mogą mieć niższą stawkę.

Sprawdź również: Nowoczesny marketing. W jaki sposób wypłynąć na powierzchnię i się wyróżnić?

Ile najmniej potrzeba na kampanię reklamową w Google?

Znając już „techniczne” czynniki wpływające na to, jak kształtuje się cena reklamy w Internecie za pośrednictwem Google, można mniej więcej nakreślić, ile wynosi minimalny budżet, by odnieść efekt podjętych działań.

Zacznijmy od tego, ile trzeba zapłacić np. za pojedyncze kliknięcie. Jak już wskazaliśmy powyżej, ceny uzależnione są m.in. od popularności i konkurencyjności danej frazy. Jeden klik bannera czy innej reklamy może więc kosztować reklamodawcę od kilku groszy do nawet kilkudziesięciu złotych (sic!).

Jaki więc będzie koszt reklamy w Internecie? Poza ww. elementami należy uwzględnić również branżę. Im większa konkurencja w niej, tym budżet powinien być większy. Co do zasady – najczęściej podaje się widełki, że minimalna cena reklamy w Internecie waha się od 2000 do 3000 złotych, ale kampanie mogą być też droższe, co zależy m.in. od tego, jak duża jest konkurencja w wybranym segmencie.

Jak ustawić budżet kampanii?

Przyjmijmy, że chcemy poprowadzić samodzielnie swoją kampanię reklamową w sieci. Mamy ogólne rozeznanie dotyczące tego, co składa się na koszt reklamy w Internecie, właściwe narzędzia do tego oraz dane dostarczone przez nie. Co dalej?

W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad tym, jaki będzie dzienny budżet przeznaczony na promocję. Jak go ustalić? Do tego potrzebujemy dwóch istotnych wartości, tj.:

  • liczbę dziennych wyświetleń,
  • maksymalną stawkę za pojedyncze kliknięcie.

Przypuśćmy, że oczekujemy, że reklama z produktem czy usługą została kliknięta 300 razy w ciągu dnia. Z kolei maksymalny koszt kliknięcia ustawiliśmy na 45 groszy. Z tego wynika, że dzienny budżet na kampanię powinien wynosić 135 złotych. Miesięczny koszt reklamy w Internecie więc (przyjmując, że miesiąc ma 30 dni) to 4050 złotych.

Dużo? Może się tak wydawać. Jednakże warto wiedzieć, że środkami przeznaczonymi na kampanię reklamową da się płynnie sterować, zmniejszając lub zwiększając ich pulę. Sam Google zachęca użytkowników do tego, aby eksperymentowali z budżetem, odnajdując wartość odpowiednią dla ich potrzeb.

Sprawdź również: Dlaczego warto inwestować w UX w sklepie internetowym?

Jak dodatkowo zaoszczędzić na kampanii reklamowej w Google?

Warto wiedzieć, że istnieją metody, by nie tyle „zaoszczędzić” na promocji, co zoptymalizować koszt reklamy w Internecie. Jak to zrobić? Przekonaj się poniżej.

Przede wszystkim – trzeba stosownie dobrać treści, które będą elementem materiału promocyjnego. Duże znaczenie mają nagłówki, teksty, ale i komponenty, takie jak np. przyciski połączeń czy informacje o lokalizacji. Dostarczają one przydatnych informacji potencjalnym odbiorcom, więc zwiększają wartość reklamy, a co za tym idzie – mogą pomóc osiągnąć cele biznesowe. Komponenty mogą być dodawane automatycznie przez system reklamowy w celu uzyskania najwyższej efektywności, ale też istnieje opcja ustalenia ich ręcznie. Co istotne – cena reklamy w Internecie wzbogaconej o nie się nie zmieniają.

Oprócz tego duże znaczenie ma to, jakie produkty będą promowane jako pierwsze. Niezależnie, czy postawisz na hity, czy bardziej niszowe produkty lub usługi ze swojej oferty – cennik reklamy w Google będzie taki sam, przy czym dzięki tym, które najlepiej się sprzedają, możesz zyskać większy ruch i konwersję. Oczywiście potrzebna będzie skrupulatna obserwacja tego, jak przebiega kampania, aby wyeliminować te kategorie czy artykuły cieszące się najmniejszym zainteresowaniem i położyć nacisk na sztandarowe propozycje z oferty.

Warto pamiętać, że praca z kampaniami sponsorowanymi to stałe monitorowanie wskaźników i wyciąganie z nich odpowiednich wniosków. Innymi słowy – cena reklamy w Internecie w dużej mierze zależy od tego, jak będzie ona optymalizowana. To czasochłonne i wymaga wiedzy. Z tego powodu najlepiej powierzyć to zadanie specjaliście, który doprowadzi do maksymalizacji zwrotu wydatków na kampanię.

Kampania PPC – czy się opłaca?

Każda forma promocji wiąże się z wydatkami. Jednakże sieć web, jak żaden inny kanał komunikacji, daje doskonałe możliwości w zakresie precyzyjnego trafiania do osób faktycznie zainteresowanych ofertą danej firmy. Choć więc koszt reklamy w Internecie może wydawać się wysoki, w praktyce – jeśli kampania zostanie dobrze poprowadzona – wiąże się z potencjalnie dużymi przychodami. Samodzielne działanie bywa trudne, szczególnie gdy dopiero poznaje się Google Ads. Z tego powodu, jak wspomnieliśmy wyżej, warto wziąć pod uwagę opcję wejścia we współpracę z agencją interaktywną, specjalizującą się w tego typu działaniach.