Spis treści

Jakie „dłuta” ma w swoim instrumentarium pozycjoner i inni spece od SEO, rzeźbiący Twoją pozycję? Do tej pory mogłeś poznać już kilka narzędzi szeroko wykorzystywanych w walce o lepszą widoczność w wyszukiwarkach. Pora, abyś zaznajomił się z kolejnym, które ma prawdopodobnie tylu zwolenników, ilu przeciwników. Oto Ahrefs! Co się kryje pod tą nieco osobliwą nazwą? Jakie funkcje zapewnia? Dlaczego bywa nieoceniony w analizie sytuacji biznesu w sieci? O tym więcej przeczytasz poniżej. Nie czekaj więc, tylko poznaj tę wyjątkową platformę!

Czym jest Ahrefs?

To narzędzie o licznych funkcjach, taki SEO-wski multitool, który mógłby jeszcze grać i śpiewać, ale tego nie robi, bo jest profesjonalną platformą. Z jej pomocą zbadasz frazy kluczowe, ale i lepiej zaplanujesz strategię link buildingu oraz zoptymalizujesz swoją stronę. Dostarcza przy tym mnóstwo informacji ułatwiających planowanie internetowego marketingu, w tym m.in. dotyczących backlinków (także ich siły). Jak większość profesjonalnych (i płatnych) rozwiązań, Ahrefs również oferuje monitorowanie konkurencji, dostarczając wiarygodne dane.

Do zalet Ahrefsa należą liczne funkcje, ale nie tylko. To właśnie ilość zasobów informacyjnych sprawia, że narzędzie to postrzegane jest jako jedno z najlepszych w swojej kategorii. Wszystko jednak po kolei – wpierw opowiedzmy sobie o poszczególnych opcjach, jakie zapewnia ta platforma.

Jakie funkcje ma Ahrefs?

A tych nie brakuje! Na pierwszy rzut oka to „jedynie” pięć kategorii… Każda z nich jednak dzieli się na kolejne… i następne… Multitool, pamiętasz? Opcje te więc dzielą się na następujące działy:

  • Site Explorer,
  • Keywords Explorer,
  • Audyt Strony,
  • Rank Tracker,
  • Content Explorer.

Site Explorer

To podstawowe narzędzie, służące do badania profilu linkowego, fraz kluczowych oraz ruchu organicznego generowanego przez witrynę. Opcja ta dostarcza takich informacji jak m.in. miejsce serwisu zajmowane w rankingu domen znajdujących się w bazie Ahrefsa, profil linkowy, liczba adresów i domen zawierających odesłania do strony, słowa i ruch organiczny, generowany przez nią. Już sam szybki pogląd daje dość dużo informacji na temat czekającej pozycjonera pracy, a także o aktualnej pozycji portalu, a zagłębianie się w kolejne dane jeszcze poszerza perspektywę.

Co więcej – za pomocą Site Explorera sprawdzisz nie tylko swoją domenę, ale i te należące do konkurentów. Możesz przejrzeć m.in., skąd pozyskują linki. Z jego pomocą przeanalizujesz wybrane przez nich słowa kluczowe, w tym te generujące największy ruch u nich. Poza tym Ahrefs wskazuje, które frazy są często używane przez internautów. To szczególnie cenna informacja przy planowaniu contentu na swoją witrynę. Do tego jednak doskonale nadaje się kolejne narzędzie, zapewniane przez tę platformę.

Keywords Explorer

Keywords Explorer pozwala przyjrzeć się bardziej wybranym wyrazom, a także ułatwia dobór nowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wskazuje frazy kluczowe stosowane nie tylko w Google’u, ale i na YouTube, w Amazonie, Bingu czy Yahoo. Po wpisaniu słowa Ahrefs informuje o tym, jak trudne jest dane wyrażenie, jaki będzie koszt kliknięcia w płatnych kampaniach, o potencjalnym ruchu oraz globalnym wolumenie (czyli liczbie wyszukiwań w konkretnych państwach).

Platforma proponuje również nowe słowa kluczowe, a także dostarcza dane m.in. o zapytaniach, w których konkretne wyrażenia znalazły się najczęściej. Możesz też wyświetlić ranking fraz pozycjonujących portale znajdujące się w topce 10 najlepszych.

Audyt Strony

Wielokrotnie podkreślaliśmy, że kondycja Twojego biznesu w sieci w dużej mierze zależy od tego, jak dobra jest jego strona. Jeśli występują na niej jakiekolwiek błędy czy inne mankamenty, wówczas jej pozycja spada, a firma staje się mniej widoczna. Site Audit w Ahrefsie, wysyłając własnego crawlera audytującego na wskazaną domenę, sprawdza ją pod względem technicznym. Po przeprowadzonych testach wyświetla ogólny wskaźnik (Health Score), oceniający ją od 0 do 100. Im wyżej, tym lepiej. Na wynik ten składa się iloczyn linków niezawierających błędy i ogólnej liczby przeskanowanych adresów przemnożony przez 100.

W raporcie, obok Health Score, znajdują się też szczegółowe informacje o liczbie błędów i ostrzeżeń, wskazujących na nieprawidłowości oraz o kwestiach wymagających uwagi. Ponadto w sprawozdaniu znajdziesz dane o liczbie przeskanowanych linków, które w innej sekcji zostały rozdzielone na zewnętrzne i wewnętrzne, a także źródła.

Oczywiście – Ahrefs dokładnie wyłuszcza również kłopoty, z jakimi zmaga się portal. Dane te umieszczone są w dalszej części raportu. Zawierają informacje m.in. o błędach 404, linkach do zepsutych stron oraz o braku meta description czy alternatywnych tekstów.

Rank Tracker

Dzięki tej opcji z kolei możesz prześledzić pozycję witryny przy wpisaniu konkretnej frazy, również na wybranym obszarze (np. w danym mieście). Ponadto wyrażenia kluczowe mogą być tagowane, co sprawia, że są bardziej uporządkowane. Ciekawa jest też opcja Share of Voice, wskazująca, ile osób potencjalnie trafi na Twoją stronę, wpisując wybrane słowa kluczowe. Używając tej opcji, zestawisz je z wybranymi konkurencyjnymi portalami, co pomaga określić wielkość Twojego udziału w „klikach”, a także jak się on zmienia na przestrzeni czasu.

Content Explorer

Treści zamieszczane na portalu odgrywają ogromną rolę w prawidłowym pozycjonowaniu. Dlatego wiele narzędzi do SEO/SEM ma opcje związane z zarządzaniem nimi. Ahrefs nie jest tu wyjątkiem. Content Explorer ułatwia tworzenie tekstów przez m.in. znajdowanie pomysłów na artykuły i wskazywanie najpopularniejszych tematów z danej branży czy niszy. Dodatkowo podrzuca nisko konkurencyjne słowa kluczowe (czyli takie, na które niewielu się pozycjonuje, a potencjalnie mogą zapewnić ruch). Poza tym funkcja ta podpowiada wartościowe strony, z jakich warto by było zdobyć odnośnik do własnej domeny. Jeśli więc cierpisz na niemoc twórczą – Ahrefs może podrzucić Ci dobry pomysł na artykuł, który będzie się klikać.

Ahrefs to kopalnia danych…

Liczne opcje, jakie dostarcza ta platforma, to jedna strona medalu. Druga – mnóstwo wskaźników. Ale to dosłownie – zalewa użytkownika informacjami! Ich interpretacja, owszem, wymaga doświadczenia i wiedzy. Jeśli jednak wiesz, co robisz, to Ahrefs staje się potężnym sojusznikiem w walce o lepszą pozycję. Wskaźniki, które warto mieć na uwadze, to m.in.:

  • URL Rating,
  • Domain Raiting,
  • Cost Per Click,
  • Click per Search.

Dane te są niezbędne w tworzeniu strategii marketingowej w sieci, gdyż pomagają ocenić aktualną pozycję strony, jak i wykreować plan działania, który pomoże wynieść witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki informacjom tym lepiej również zaplanuje się płatne kampanie, szczególnie ważne w gorętszych dla Twojego biznesu sezonach.

Wady i zalety Ahrefs

Jak każde narzędzie do pozycjonowania, także Ahrefs ma swoje wady i zalety. Dla wielu minusem jest dość wysoka cena (szczególnie w porównaniu z Senuto, którego najczęściej się zestawia z tą platformą). Ma on też wysoki próg wejścia dla osób początkujących – najzwyczajniej można pogubić się w ilości funkcji i informacji, jakimi Ahrefs zarzuca swojego użytkownika. Dodatkowo… nawet przy płatnych wersjach, są pewne limity… Taka polityka.

Niemniej – jeśli ktoś ogarnia temat pozycjonowania, nieobce są mu narzędzia do SEO, Ahrefs będzie doskonałym i intuicyjnym narzędziem dla niego. Sprawę ułatwia fakt, że ma on polską wersję językową. Poza tym charakteryzuje się ogromną dokładnością w sporządzaniu danych, a raporty są bardzo przejrzyste. Bez wątpienia na duży plus jest integracja z Google Analytics. I zalety te można by wymieniać… ale te zdecydowanie należą do najważniejszych.

Znamy Ahrefs… i korzystamy z niego w pracy!

Koniec końców – czy Ahrefs to narzędzie warte swojej ceny? W wielu przypadkach – tak! Wartościowych danych nigdy za wiele, szczególnie jeśli można je zestawić z informacjami o konkurentach. Dlatego, współpracując z naszymi partnerami, śmiało korzystamy także z tej platformy. W SEMTREE działają specjaliści od SEO/SEM, którzy nie raz mieli okazję pracować z prezentowanym narzędziem i wiemy, jak to robić efektywnie. Chcesz się o tym przekonać sam? Nie czekaj więc – zadzwoń, napisz, wyślij gołębia pocztowego… Chętnie opowiemy, co dla Ciebie zrobimy!