Przed rokiem 2019 branża e-commerce dynamicznie się rozwijała. Jednak jej prawdziwy rozkwit przypadł na czasy pandemii Covid-19, kiedy mnóstwo ludzi masowo zamawiało rozmaite produkty (w tym spożywcze) online. Dzisiaj to potężny rynek, w którym wciąż wielu przedsiębiorców stara się odnaleźć swoje miejsce. Należysz do tego grona? Z pewnością więc zastanawiasz się nad tym, gdzie i jak otworzyć sklep internetowy. W tym artykule podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę, decydując się na takie przedsięwzięcie. Przeczytaj go już teraz!

Nim założysz sklep internetowy…
Wiele firm decyduje się na to, by rozpocząć przygodę ze sprzedażą w sieci. Ich właściciele stają przed pytaniem m.in. o to, jaki sklep otworzyć oraz jak go efektywnie reklamować, aby nie podzielił losu wielu innych biznesów e-commerce, które zdążyły upaść.
Od czego zacząć, decydując się na wejście w ten świat? Przede wszystkim trzeba stworzyć odpowiednią strategię. Warto zastanowić się i dokładnie określić, jakiego rodzaju produkty będzie sprzedawać sklep internetowy – jak zacząć go w końcu efektywnie promować, jeśli do końca sami nie jesteśmy pewni, co chcemy mieć na wirtualnych półkach?
Wybór gałęzi branży ma duże znaczenie z perspektywy potencjalnego sukcesu czy porażki. Postawienie na konkretny typ artykułów może wiązać się m.in. z mniejszą lub większą konkurencją. Przykładowo – wgryzienie się w rynek obuwniczy będzie trudniejsze niż np. rozpoczęcie działalności jako dostawca modeli do sklejania. Warto dokonać rekonesansu, z jakimi graczami na rynku ma się do czynienia. Czy są to małe firemki o podobnym budżecie do naszego? Czy też duże marki, z którymi trudno na tym etapie konkurować?
Należy również dokonać odpowiednich badań wśród konsumentów. Niewiele zda się wiedza, jak otworzyć sklep internetowy, jeśli artykuły dostępne w nim nie będą cieszyły się popytem wśród odbiorców. W końcu – duże znaczenie źródło pochodzenia produktów. W przypadku rękodzieła, które wykonujesz samodzielnie, będziesz musiał upewnić się, że masz dobre źródło materiałów. Gdy jednak jesteś ogniwem pośrednim między producentem a klientem – powinieneś mieć pewność, że pracujesz z solidnym wytwórcą, dostarczającym stosownej jakości towary na czas.
Popularność produktu – jak ją sprawdzić?
Zapotrzebowanie na określone towary niegdyś było sprawdzane przez klasyczne badanie rynku. Wymagało to wykonania ankiet, sondaży i wykorzystania innych metod badawczych, na podstawie których określano preferencje użytkowników. Od tego zależy m.in. jaki sklep otworzyć. Oprócz tego można było sprawdzić dane sprzedażowe różnych firm, zorientować się w trendach na targach i wystawach branżowych oraz oprzeć się na publikacjach ekspertów z danej gałęzi gospodarki.
Dzisiaj, szczególnie jeśli chodzi o e-commerce, istnieją prostsze metody. Jak otworzyć sklep internetowy, którego produkty będą cieszyć się popularnością? Warto sięgnąć m.in. do Google Trends. To darmowe i proste w użyciu narzędzie, pozwalające zorientować się m.in. w popularności wyszukiwanych haseł. Wśród nich są m.in. nazwy produktów (zarówno ogólne określenia, jak np. sprzęt komputerowy, jak i konkretnych firm czy modeli, czyli – przykładowo – mysz gamingowa SteelSeries Sensei). Warto dodać, że Google Trends pozwala prześledzić, jak zmieniają się trendy na przestrzeni tygodni, miesięcy i nawet lat oraz sprawdzić popularności danych haseł w różnych regionach geograficznych.
Jakie proste i szybkie narzędzia mamy do dyspozycji? Źródłem wiedzy są m.in. media społecznościowe. Popularne hashtagi, jak i reakcje użytkowników (komentarze, polubienia) na posty z danymi produktami mogą być cenną informacją. Poza tym warto prześledzić listy najczęściej sprzedawanych towarów w konkurencyjnych sklepach. Dzięki takiej analizie pozyska się sporo przydatnych danych.
Sklep internetowy – zakładanie krok po kroku
Podstawowe pytania – jak i gdzie założyć sklep internetowy, wymagają starannego przemyślenia. Na tym etapie są to decyzje strategiczne, mające wpływ na funkcjonowanie całej organizacji. O czym więc trzeba będzie zdecydować w pierwszej kolejności, tworząc własny biznes w branży e-commerce?
Wybór właściwej domeny
To jedna z najważniejszych decyzji. Już sama domena może zachęcać klienta do wejścia. Składa się ona na adres online, więc wywiera na odbiorcy „pierwsze wrażenie”. Z tego powodu musi być atrakcyjna i łatwa do zapamiętania.

Nieodłącznym elementem domeny jest jej końcówka. Na jakie rozszerzenie warto postawić? Każdy, kto zastanawia się, jak otworzyć sklep internetowy, powinien jednocześnie pomyśleć nad tym, czy będzie on działać wyłącznie na rynku regionalnym, krajowym czy też międzynarodowym. Istotne więc, by skorelować końcówkę z zasięgiem działania przedsiębiorstwa, gdyż np. klienci z Francji czy Włoch nie będą szukali produktów w sklepie z rozszerzeniem .pl, a – na przykład – .eu. Duże znaczenie ma także to, gdzie założyć sklep internetowy, jeśli jego zasięg ma być globalny. O tym jednak później.
Wybór odpowiedniego hosta
Istnieją dwie szkoły, jeśli chodzi o wybór hostingu. Pierwsza mówi o tym, że w przypadku początkującego sklepu nie trzeba wybierać najlepszej usługi, gdyż wiąże się to ze zbędnym wydatkiem. Warto dać najpierw rozkręcić się swojej platformie sprzedażowej, a później dokonać ewentualnych przenosin. Zaleca się więc np. skorzystanie z hostingu współdzielonego, czyli usługi, w ramach której wiele stron korzysta z jednego serwera (czyli jego zasobów, w tym pamięci RAM, przestrzeni dyskowej i mocy obliczeniowej procesora). Do zalet takiego rozwiązania zalicza się m.in.:
- relatywnie niską cenę,
- łatwą obsługę hostingu,
- możliwość błyskawicznego postawienia sklepu.
Wadą natomiast są ograniczone zasoby. Ponadto inne serwisy będą korzystały z tego samego IP, co wpływa na bezpieczeństwo lub wystawia na ryzyko zablokowania adresu (więc i wszystkich witryn, korzystających z niego), a także ograniczone możliwości w zakresie konfigurowania serwera.
Druga szkoła mówiąca o tym, gdzie założyć sklep internetowy, przewiduje wykupienie serwera dedykowanego. Zaleca się ją tym, którzy w świat e-commerce wchodzą z dużym kapitałem lub przedsiębiorcom, działającym na rynku już od dłuższego czasu, ale dotychczas nie rozwijały swojego biznesu w sieci.
Wybierając serwer dedykowany, użytkownik dostaje do dyspozycji na wyłączność całą jednostkę. Dzięki temu może korzystać w całości z jej zasobów, zapewniając sobie stabilne działanie. To rozwiązanie pozwala również zadbać o najwyższy poziom bezpieczeństwa – o ile serwer zostanie właściwie skonfigurowany i zabezpieczony. Dodatkowo ma opcję niemal dowolnej konfiguracji serwera i zainstalowanego na nim oprogramowania. Warto przy tym pamiętać, że to droższa opcja, wymagająca wiedzy dotyczącej nie tylko tego, jak otworzyć sklep internetowy, ale i jak go prowadzić.
Pozyskanie certyfikatu SSL
Na przedsiębiorcy ciąży dbanie o bezpieczeństwo odbiorców. W przypadku e-commerce to m.in. troska o zabezpieczenie danych wrażliwych, w tym osobowych użytkowników. Z tego powodu konieczne będzie zdobycie certyfikatu SSL, gwarantującego szyfrowanie tych informacji np. podczas opłacania transakcji online.

Projekt sklepu – gotowy szablon lub od podstaw
Właściwie zaplanowany interfejs, odpowiednia szata graficzna – to część elementów, pozwalających użytkownikom korzystać ze sklepu internetowego. Platformy e-commerce oferują możliwość wybrania gotowego szablonu (niezależnie od tego, jaki sklep chcesz otworzyć, znajdziesz odpowiedni dla siebie) lub zaprojektowanie nowego. Różnica leży np. czasie, w jakim uruchomi się swój biznes w sieci, personalizacji wyglądu strony, ale i cenie. Proponowane wzory sklepów są bowiem tańsze niż stworzenie całego projektu od podstaw.
Sklep internetowy – wybór najlepszej platformy
Takie przedsięwzięcie oznacza również konieczność wyboru platformy e-commerce odpowiadającej potrzebom biznesu. To aplikacja ułatwiająca zarządzanie nim, począwszy od kształtowania interfejsu po obsługę klientów. Decyzja o tym, gdzie założyć sklep internetowy, powinna w takim przypadku zależeć m.in. od:
- znajomości języków programowania (istnieją platformy, które są maksymalnie uproszczone, pozwalając zarządzać nimi nawet osobie bez takiej wiedzy),
- możliwością pozycjonowania w wyszukiwarce,
- strategii rozwoju sklepu (jeśli planujesz szeroki rozwój swojej działalności, warto postawić na rozwiązanie dające taką opcję),
- kosztów użytkowania (wybrane platformy są darmowe, ale mają ograniczoną użytkowość i często są bez wsparcia technicznego).
Sprawdź również: O czym musisz pamiętać tworząc sklep internetowy?
Rozpoczęcie działalności sklepu internetowego
Gdy już wiesz, jaki sklep otworzyć, jaką domenę i platformę wybrać, pora zacząć działać. W pierwszej kolejności trzeba dodać produkty i stworzyć spójne, przejrzyste kategorie, pozwalające intuicyjnie poruszać się po nich internautom. Sekcje te muszą być nazwane, a do tego przydają się słowa kluczowe, jakie można poznać m.in. dzięki Planerowi Słów Kluczowych Google. To istotne także dla pozycjonowania sklepu.
Kolejny krok to przygotowanie opisów kategorii i produktów. Powinny być one merytoryczne, ale i wypełnione frazami kluczowymi, dopasowanymi do tematyki podstrony. Duże znaczenie ma nie tylko to, jak otworzyć sklep internetowy, ale i wybór systemu oraz operatora płatności. E-commerce wymaga również odpowiedniej polityki wysyłkowej, więc trzeba zadbać m.in. o opakowania, ale i współpracę z firmami kurierskimi.

Promocja sklepu ma znaczenie!
Sztuką jest nie tylko założyć sklep internetowy – jak zacząć na nim zarabiać? Trzeba czegoś więcej niż postawienie go na wybranej platformie. Sam ten ruch nie gwarantuje od razu wysokiej pozycji w SERP-ach. Trzeba więc zatroszczyć się o promocję w wyszukiwarce. To istotna inwestycja, pozwalająca zwiększyć świadomość marki wśród potencjalnych nabywców, ale i prześcignąć konkurencję w rankingach.
Pozycjonowanie i płatne kampanie, aby były opłacalne, wymagają wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Wiele osób tworzących platformę sprzedażową, nie wie, jak do tego podejść. W tym zadaniu mogą pomóc profesjonalne agencje interaktywne, specjalizujące się w usługach z zakresu SEO i innych formach marketingu internetowego. Dzięki nim można zacząć skutecznie inwestować pieniądze w reklamę, co daje realną szansę na to, że oferta sklepu dotrze do jego grupy docelowej.
Warto zrobić rozeznanie wśród takich firm, orientując się m.in., jaką strategię pozycjonowania stosują. Szczególną uwagę powinny przykuwać agencje specjalizujące się w data-driven SEO, czyli działaniach opartych na twardych danych.
Sprawdź również: Czy darmowy audyt SEO tak naprawdę istnieje?
Jak otworzyć sklep internetowy? To czasochłonne, ale…
… zwykle jest opłacalne, zwłaszcza jeśli trafi się na odpowiednią niszę. Internet jest pełen miejsca dla tych, którzy mają innowacyjne pomysły na biznes. Wiedza na temat tego, jak otworzyć sklep internetowy może pomóc im rozwinąć skrzydła. Trzeba przy tym mieć na uwadze fakt, że możliwości działania są szersze, jeśli posiada się także zdolności techniczne w zakresie korzystania z takich platform i pozycjonowania. W razie potrzeby zaś – warto korzystać, np. w ramach outsourcingu, ze wsparcia specjalistów z agencji interaktywnych.