W momencie rozpoczęcia współpracy z agencją SEO bardzo ważnym elementem jest przekazanie danych dostępowych umożliwiających implementację wdrożeń na stronie WWW. Czym jednak są dane dostępowe i z jakich elementów się składają? W jaki sposób zweryfikować, czy dane są pełne i aktualne? Poniżej prezentujemy kilka prostych kroków, które pomogą w prawidłowym przekazaniu danych do serwisu agencji SEO.
- Dane dostępowe CMS
CMS, czyli Content Management System, stanowi silnik serwisu odpowiedzialny za możliwość edycji strony i zarządzania jej treściami. Logowanie do panelu CMS nazywamy popularnie też logowaniem do Panelu Administracyjnego strony.
Do najpopularniejszych platform CMS do zarządzania stronami WWW należy WordPress i CMS Joomla Z kolei CMS-y dla sklepów e-commerce to przykładowo Presta Shop, Shoper czy Magento.
Z czego składają się dane dostępowe do mojego CMS-a?
Dane dostępowe do panelu CMS składają się zazwyczaj z trzech elementów:
- Adres URL – czyli adres logowania wpisywany w oknie przeglądarki, który kieruje nas do panelu, gdzie możemy wpisać login i hasło.
- Login – czyli nasza unikatowa nazwa użytkownika z przypisanymi uprawnieniami do działania w obrębie panelu CMS.
- Hasło – przypisane automatycznie podczas tworzenia konta lub ustawione samodzielnie.
Jak sprawdzić prawidłowość danych dostępowych?
Aby zweryfikować, czy posiadamy aktualne dane dostępowe, które faktycznie umożliwią agencji SEO zalogowanie, najprościej jest zalogować się tam samemu. W przypadku, jeżeli mamy zapisane jedynie login i hasło, logowanie nie powinno to stanowić dużego problemu – większość CMS-ów tworzy adresy logowania na zasadzie budowy stałej ścieżki adresu URL.
Przykładowo:
CMS WordPress – domena.pl/wp-login lub domena.pl/wp-admin
CMS Joomla – domena.pl/administator
CMS Shoper – domena.pl/admin
- Dane dostępowe FTP
File Transfer Protocol umożliwia nam możliwość logowania do serwera, na którym dostępne są pliki źródłowe strony.
Na te dane dostępowe składają się:
- Host, czyli adres serwera FTP.
- User, czyli login lub nazwa użytkownika ze wskazanym poziomem uprawnień.
- Hasło.
Więcej o tym, czym jest FTP i jak odnaleźć dane do serwera, można przeczytać tutaj [LINK do tekstu o FTP].
- Dane do usług Google
Działające usługi Google, które zbierają aktualne statystyki serwisu oraz posiadają dane historyczne, stanowią bardzo ważny element codziennej pracy nad optymalizacją serwisów. Dlatego duże znaczenie ma to, aby agencja SEO miała możliwość wglądu w te dane oraz prawidłowego zarządzania ich konfiguracjami.
Do najważniejszych usług Google, które należy zaimplementować dla każdej strony www, należą:
- Google Analytics 4 (GA4) – narzędzie do zbierania szczegółowych statystyk związanych z ruchem na stronie. O tym, jak nadać dostęp do GA4, można przeczytać tutaj [LINK do tekstu o dostępach GA].
- Google Search Console (GSC) – konsola zbierająca dane statystyczne związane z wyświetlaniem strony w wynikach SERP oraz technicznymi statystykami witryny zbieranymi przez Google. O tym, jak nadać dostęp do GSC, można przeczytać tutaj [LINK do tekstu o dostępach GSC].
- Google Tag Manager (GTM) – narzędzie do implementacji tagów śledzenia w kodzie źródłowym serwisu. O tym, jak nadać dostęp do GTM, można przeczytać tutaj [LINK do tekstu o dostępach GTM].
- Menedżer Profilu Firmy (dawniej Google Moja Firma) – panel służący edycji profilu firmowego wyświetlanego na Mapach Google. O tym, jak nadać dostęp do Profilu Firmy, można przeczytać tutaj [LINK do tekstu o dostępach GMF].