Teoretycznie każdy może założyć sklep internetowy. „Wystarczy” pomysł, strategia i trochę funduszy. W praktyce jednak wiele biznesów z branży e-commerce ma problem, by przetrwać rok od założenia. Szacuje się, że jedynie 2 na 10 firm, które weszły na ten rynek, przetrwa dłużej niż 12 miesięcy od ich powstania. Z czego to wynika? Czasem to ostra konkurencja, niekiedy błędne decyzje biznesowe, a innym razem – wysokie wydatki na prowadzenie działalności. Ile kosztuje sklep internetowy? Każdy, kto planuje rozpocząć taką działalność, powinien zadać sobie to pytanie i znaleźć odpowiedź. My ją podsuwamy w niniejszym artykule i zachęcamy do zapoznania się z nim.

Podstawowe koszty prowadzenia sklepu online
Na wstępie należy rozdzielić to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego od tego, jaki jest koszt sklepu internetowego już funkcjonującego. Zasadniczo każda decyzja podjęta podczas zakładania takiej firmy może zaważyć na wstępnych i późniejszych wydatkach. Jakie czynniki więc wpływają na utworzenie takiego biznesu? To m.in.:
- wybór platformy e-commerce,
- projekt graficzny sklepu,
- projektowanie UI/UX,
- integracja z zewnętrznymi systemami.
To jedynie ogólne elementy, które rozbijają się na szereg detali (o jakich więcej napiszemy w dalszej części artykułu). Co natomiast wchodzi w wydatki związane z utrzymaniem sklepu? Miesięczny koszt strony internetowej obejmuje z jednej strony pozyskiwanie produktów (w tym import z zagranicy), a z drugiej – szereg innych czynników, w tym np.:
- hosting,
- domeny,
- wsparcie techniczne,
- marketing sklepu,
- logistyka.
Jak widać więc na to, ile kosztuje sklep internetowy – zarówno „na wejściu”, jak i w trakcie jego działania, składa się szereg różnych elementów. Przyjrzyjmy się bliżej szczegółom.
Koszty wejściowe sklepu internetowego – oprogramowanie
Jak wspomnieliśmy powyżej – do najważniejszych kosztów wstępnych należy opłacenie platformy e-commerce. Co do zasady – właściciel działalności ma trzy główne opcje:
- aplikację customową,
- korzystanie z oprogramowania-usługi (SaaS),
- platformę open-source.
Czym się one różnią?

Aplikacja customowa sklepu
To rzadko wybierane rozwiązanie i wyłącznie przez największych graczy na rynku (tj. zdolnych ponieść wysoki koszt sklepu internetowego już na samym starcie), jak i tych, którzy potrzebują absolutnie specyficznych funkcjonalności. Wiąże się z uzyskaniem indywidualnie zaprojektowanego oprogramowania, co gwarantuje unikalność, skalowalność i wysokie bezpieczeństw. Jednocześnie – jest wysoce kosztowne, zarówno na wstępie, jak i w utrzymaniu. Stworzenie takiego serwisu pochłania również dużo czasu.
Platformy typu SaaS
Oprogramowanie typu SaaS (czyli Software as a Service) to – de facto – gotowe platformy sprzedażowe. Wybierając tę opcję, właściciel sklepu ma do dyspozycji system i infrastrukturę sprzedażową, dzięki czemu to rozwiązanie pozwala szybko „odpalić” swój sklep w sieci. Są jednak pewne „ale”. Ile kosztuje sklep internetowy w modelu SaaS? Najtańsze to zazwyczaj wydatek rzędu kilkudziesięciu-kilkuset złotych. Jednak najdroższe (czyli o najszerszej funkcjonalności) mogą pochłaniać miesięczne nawet kilkanaście tysięcy złotych! Dodajmy do tego, że ich funkcjonalność bywa ograniczona. Często więc model SaaS technicznie blokuje rozwój funkcjonalności.
Open-source – czyli otwarte oprogramowanie dla sklepów
Systemy oparte na otwartej licencji to opcja dla każdego, kto myśli szeroko o swoim biznesie, a jednocześnie – chce względnie jak najszybciej rozpocząć działalność, nie ponosząc przy tym wysokich wydatków. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego z użyciem takich aplikacji? Otóż open-source są darmowe, jednak często wymagają wiedzy dotyczącej programowania. Najpewniej więc będzie potrzebny ktoś, kto będzie obsługiwać tak zbudowany serwis, więc wliczamy to w koszt sklepu internetowego. Plus stanowi fakt, że liczne wtyczki oraz model dają nieograniczone możliwości rozwoju i wysokie bezpieczeństwo. Choć wydatek wejściowy w tym przypadku będzie wyższy niż SaaS (za to na pewno niższy niż w customie), to w ujęciu strategicznym to najbardziej opłacalna opcja dla tej branży.
Szata graficzna sklepu internetowego – ile to kosztuje?
Jak przygotowanie szaty graficznej wpływa na koszt sklepu internetowego? To dość spory wydatek, zwłaszcza jeśli zleca się go profesjonalistom. Ci bowiem dbają o to, aby oprawa strony wyglądała nie tylko „ładnie”, ale była dopasowana do oczekiwań klienta, jak i jego grupy docelowej. Z drugiej strony – właściwie zaprojektowana szata graficzna ogranicza ryzyko występowania błędów.
Istotnym czynnikiem więc w projektowaniu wyglądu witryny ma UX, czyli doświadczenia użytkownika z danym serwisem. User Experience Design – projektowanie szaty graficznej pod wrażenia użytkownika – wpływa na to, jakie emocje wzbudzi dana strona internetowa, w tym, czy jest czytelna, estetyczna i ułatwia nawigowanie. To przekłada się na podejmowane przez internautę decyzje, tj. czy dokona zakupu w danym sklepie i czy do niego wróci.
Zatrudnienie specjalistów od User Experience Designu ma duży wpływ na to, ile kosztuje założenie sklepu internetowego (ceny sięgają nawet kilku tysięcy złotych). Jednakże warto potraktować to jako inwestycję, która z czasem się zwróci.

Po drugiej stronie tego samego medalu mamy gotowe szablony. Względnie tanie, pozwalają edytować kilka ich elementów… Ale są mało rozwojowe. Do tego nie wyróżniają się niczym szczególnym. Zastanawiając się nad tym, ile kosztuje sklep internetowy, trzeba też rozważyć, czy oszczędność na szacie graficznej faktycznie będzie opłacalna, czy stanie się poważnym obciążeniem w przyszłości (i może wiązać się z kolejnymi wydatkami).
Sprawdź również: Jak i gdzie założyć swój pierwszy sklep internetowy?
Zintegrowanie z zewnętrznymi systemami – ile to kosztuje?
Połączenie platformy e-commerce z innymi aplikacjami stanowi kluczową rolę w funkcjonowaniu serwisu. Integracje z ERP np. pomagają m.in.:
- monitorować zasoby magazynowe,
- kontrolować przepływ dokumentów (w tym faktur),
- nadzorować stan obecnych zamówień.
Co więcej, takie rozwiązanie pomaga zautomatyzować ten proces. Jak bardzo taki system wpływa na koszt sklepu internetowego? Odpowiedź brzmi – zależy. Przede wszystkim od tego, czy nabywa się licencję dożywotnią, czy też wykupuje abonament. W pierwszym przypadku to wydatek rzędu kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Tak, że próg wejścia w takiej sytuacji jest bardzo wysoki. W praktyce wielu właścicieli firm działających w obszarze e-commerce decyduje się na abonament. Wówczas ogólny miesięczny koszt strony internetowej rośnie o co najmniej 1000 złotych.
Trzeba też pamiętać o zintegrowaniu swojego sklepu z systemami wysyłkowymi. Taki koszt opiewa na kilkaset do kilku tysięcy złotych. Warto też wziąć pod uwagę integrację m.in.:
- marketplace’ów (czyli Allegro, Amazon etc.),
- hurtowni i dystrybutorów,
- czata,
- sekcji blogowej,
- sekcji z nowościami i najczęściej kupowanymi produktami,
- narzędziami do mailingu…
… i szeregu innych funkcjonalności przydatnych z perspektywy danej firmy. Ostatecznie – na to, ile kosztuje sklep internetowy, wpływają także inne, dodatkowe czynniki, w tym m.in.:
- wykonanie zdjęć i opisów produktów,
- przygotowanie regulaminu,
- wdrożenie systemu szybkich płatności.
Sprawdź również: Jak poprawić UX i współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym?
Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?
Opowiedzieliśmy o tym, ile kosztuje założenie sklepu internetowego. Pora wykazać, jaki może być miesięczny koszt strony internetowej. Zacznijmy od hostingu – w zależności, czy wybierze się opcję serwera współdzielonego, czy dedykowanego, miesięczny wydatek bywa skrajnie różny (przy czym rozliczenia są zwykle coroczne). Mogą więc wynosić np. około 200 złotych na 12 miesięcy, ale nawet ponad 2,5 tys. złotych. Podobnie wygląda to w przypadku domen – najtańsza (.pl) to kilkanaście złotych (na pierwszy rok), ale już cena .com zdecydowanie wzrasta. Zwykle też dostawca domeny podnosi tę kwotę po pierwszym roku.
Certyfikat SSL
Co rok opłaca się również certyfikat SSL. Jest on niezbędny, by zadbać o bezpieczeństwo danych użytkowników, a tym samym – być zaufaną firmą. Koszt wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Sklep powinien być też obsługiwany przez specjalistę, który będzie reagować błyskawicznie na ewentualne błędy i zajmie się aktualizacją oprogramowania.
Promocja sklepu
I – w końcu – jest promocja biznesu. Przyjmując, że firma będzie skupiać się na marketingu internetowym, to na reklamę składają się m.in.:
- pozycjonowanie,
- content marketing,
- płatne reklamy (np. w Google Ads).
Każdy z tych elementów ma ogromne znaczenie dla wypromowania biznesu w sieci. Ponadto – mają one wpływ na to, ile kosztuje sklep internetowy miesięcznie.
Pozycjonowanie
Cena za pozycjonowanie wynosi od około 1200 złotych/msc ( minimum) do nawet kilkunastu tysięcy. Różnica leży w tym, że pozycjonowanie zależy od branży (im bardziej konkurencyjna, tym trudniejsza walka o miejsce w rankingu). Ponadto obejmuje wiele czynności (od optymalizacji kodu strony, po opracowanie i wdrożenie strategii linkowania), które często wchodzą w poszczególne pakiety o różnych cenach. Jedna agencja więc może proponować pozycjonowanie za 1200 złotych, jak i za 6000 złotych.
Content marketing
Content marketing z kolei, obejmujący m.in. tworzenie nowych treści, usuwanie duplikatów, nasycanie opisów i artykułów blogowych frazami kluczowymi, kosztuje od około 1000 do nawet 10 000 i więcej złotych miesięcznie. Wiele zależy od przyjętej strategii i wielkości firmy. W zamian za to jednak, jeśli współpracuje się z dobrym copywriterem lub całą agencją, można uzyskać wysokiej jakości content na strony, jak i blog. Często więc dużo ważniejszy jest nie wpływ na to, ile kosztuje sklep internetowy, ale ile da się dzięki takim pracom zarobić.
Płatne reklamy
W końcu – Google Ads i reklamy w jego sieci wyszukiwania. To doskonały sposób na szybkie poprawienie widoczności i zwiększenie obrotów. Sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach, gdy popyt na towary firmy zmienia się w zależności od sezonu. Mimo więc, że wydatek na ten cel opiewa nawet na 4000 złotych i więcej, to wysokie prawdopodobieństwo poprawy ruchu i konwersji może sprawić, że inwestycja ta zwróci się z nawiązką.
Inne kanały promocji
Oprócz powyższych sposobów na wypromowanie sklepu warto wspomnieć o innych kanałach reklamowych, takich jak media społecznościowe oraz porównywarki cen. Niemniej – skuteczny marketing dla sklepu online to nieustanna praca, wymagająca uwzględniania szeregu zmiennych. Dodatkowo wymaga on wiedzy i doświadczenia, które niekoniecznie ma ktoś, kto otwiera biznes e-commerce.
Dlatego, aby spokojnie zająć się rozwojem działalności, warto postawić na ekspertów specjalizujących się w marketingu internetowym. Choć korzystanie z usług dobrej agencji ma duży wpływ na to, ile kosztuje sklep internetowy w ciągu miesiąca, to jest to współpraca, jaka ma dużą szansę na uzyskanie wysokich zwrotów.
Sprawdź również: O czym musisz pamiętać tworząc sklep internetowy?

Koszty założenia i prowadzenia sklepu online – podsumowanie
E-commerce to biznes, który wymaga dużych nakładów. Wiele zależy również od ambicji samego właściciela przedsiębiorstwa – czy planuje pozostać małym sklepikiem o zasięgu regionalnym, czy też pragnie ekspansji na inne, nawet zagraniczne, rynki. Powyżej wykazaliśmy, ile kosztuje założenie sklepu internetowego, ale i jego prowadzenie. Choć zarówno koszty wejściowe, jak i miesięczne, mogą wydawać się wysokie, to w praktyce mogą one przełożyć się na całościowy sukces przedsiębiorstwa. W ich optymalizacji pomagają także eksperci, proponujący rozwiązania dopasowane do potrzeb konkretnego klienta. Jeśli więc chcesz dowiedzieć się, ile kosztuje sklep internetowy, którego założenie rozważasz – najlepiej zwróć się do firm specjalizujących się w takich usługach.