Spis treści

Z pewnością wiesz, że na pozycjonowanie stron internetowych składa się wiele elementów. Jednym z najważniejszych jest wartościowy content ze stosownym nasyceniem słów kluczowych. To one pozwalają wyszukiwać określone produkty i usługi, dopasowując wyniki wyszukiwań do formuły zapytania internauty. Wyróżnia się różne typy fraz, a wśród nich tzw. long-tail, inaczej – długiego ogona. Czym są? Jak działają? Jakie mają zalety? I gdzie znajdą zastosowanie? By poznać odpowiedzi, wystarczy, że przeczytasz poniższy artykuł, gdzie wyjaśniamy to zagadnienie krok po kroku.

Kilka słów o frazach długiego ogona

Dobra, ale czym właściwie są frazy długiego ogona? Nazwa ta nie wzięła się z przypadku. Jest to bowiem rodzaj słów kluczowych, które są zbite w długie, szczegółowe wyrażenia. Przykładowo więc fraza długiego ogona może wyglądać tak:

  • czerwone buty damskie z wysoką cholewą i klamrami,
  • fryzjer i barber męski w Warszawie przy marszałkowskiej,
  • nauka gry na gitarze elektrycznej dla początkujących.

Jak więc widzisz, są to frazy, które ściśle wyrażają to, czego internauta poszukuje. Czemu jednak stosuje się tak złożone wyrażenia kluczowe?

Po co stosuje się frazy long-tail?

Na pierwszy rzut oka użycie tak długich i skomplikowanych fraz może wydawać się szaleństwem. Ale, jak głosi stare porzekadło, w tym szaleństwie jest metoda. Wyrażenia kluczowe złożone z kilku słów, określających np. konkretny produkt lub usługę, nie mają dużej konkurencji. To z kolei oznacza, że witryna pozycjonowana pod takie zbitki słów nie musi walczyć z tysiącami sklepów obuwniczych, pozycjonowanych pod słowo „buty” czy nawet „buty damskie”.

Z drugiej strony frazy te cechują się wysoką intencją wyszukiwania. Pod tym, być może nieco enigmatycznym dla laika, terminem kryje się nic innego, jak określenie działania internauty. Skoro szuka np. szkoły uczącej amatorów gry na gitarze elektrycznej, to najpewniej chce skorzystać z takiej oferty. Gdy zaś odnajdzie interesującą go usługę, istnieje duża szansa, że sięgnie po propozycję konkretnej firmy.

Stosując więc frazy long-tail, nie odwołujesz się do tysięcy internautów, którzy po prostu surfują po sieci czasem z nudów, a czasem dlatego, że mają jakąś chwilową zajawkę i prawdopodobnie nawet nie kiwną palcem, by zrobić coś więcej. Zwracasz się do dziesiątek czy setek użytkowników sieci, mających konkretny cel i szukających odpowiedniej opcji dla siebie.

Jakie zalety mają frazy długiego ogona?

Mniejsza konkurencja i wysoka intencja wyszukiwania „długich ogonów” to tylko dwie zalety stosowania takich wyrażeń. Wierz nam jednak – jest ich znacznie więcej. Pora na mięcho – dlaczego warto używać tego typu fraz. Mają one kilka istotnych zalet, jakie trudno zlekceważyć.

Przede wszystkim – dzięki odpowiedniej strategii, związanej z long-tailami, ruch na stronie dużo łatwiej konwertuje. Stanowią one bowiem odpowiedź na konkretne potrzeby i problemy internautów. Użytkownik sieci, który dotrze na Twoją witrynę przez takie wyszukiwanie, będzie bardziej skłonny nie tylko do zakupu produktu czy usługi, ale i zapisania się na newsletter czy wykonania innych, pożądanych z perspektywy Twojego biznesu ruchów.

Inna korzyść to szybsze wyniesienie Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dzięki long-tailom może ona łatwiej się pozycjonować i utrzymać pozycję niż w przypadku fraz ogólnych czy średnich, stosowanych przez tysiące czy miliony firm z tej samej lub pokrewnej branży.

Zaczynasz widzieć ten schemat korzyści? Pozwól, że Ci to zaprezentujemy:

  • Fraza long-tail = potencjalnie wyższa pozycja -> większy ruch.
  • Fraza long-tail = wartościowi użytkownicy -> większa konwersja ruchu.
  • Fraza long-tail = Większy ruch + większa konwersja ruchu -> większe przychody.

Wisienkę na torcie stanowi fakt, że używanie wyrażeń długiego ogona wymusza tworzenie bardziej dopracowanych, merytorycznych treści. Dzięki temu łatwiej zbudujesz zaufanie u swoich odbiorców.

Wady fraz long-tail

Żeby nie było za słodko i żebyśmy zagrali w otwarte karty… Tego typu zabieg nie jest pozbawiony wad. Jednej z nich już z pewnością się domyślasz – mniejszy zasięg oddziaływania. Jedną dobrą frazą długiego ogona nie trafisz do tysięcy odbiorców, dlatego trzeba opracować kilka-kilkanaście różnych wyrażeń tego typu, aby wpasować się w wyszukiwania potencjalnych klientów. Proces poszukiwania takich zbitek słów też może trochę trwać i mogą się one zmieniać.

Ale hej! Nie jesteś z tym sam. Właściwie – to Ty wcale nie musisz się o to martwić. Po to płacisz nam, abyśmy to zajęli się węszeniem za najlepszymi frazami i ich implementacją, byś Ty mógł mieć z tego profity. Będziesz mógł się wówczas skupić na tym, co potrafisz robić najlepiej.

W jakich branżach sprawdzą się te frazy?

Długie ogony mają zastosowanie w różnych branżach. Używa się ich przede wszystkim tam, gdzie konkurencja jest duża i wybicie się na frazach ogólnych i średnich może zająć dużo czasu lub w ogóle być nieefektywne. Najczęściej pozycjonuje się pod nie firmy z rynku:

  • e-commerce,
  • turystycznego,
  • edukacyjnego,
  • medycznego i wellness.

Czy frazy długiego ogona są dla Ciebie?

I to jest bardzo dobre pytanie! Kluczowe dla całego omawianego tematu. Czy z perspektywy Twojego biznesu opłaca się stosować frazy long-tail? Odpowiedź brzmi… to zależy (w SEO często można spotkać to sformułowanie, uwierz nam na słowo). Zależy od Twojej konkurencji, wielkości obszaru, na jakim działasz, branży… i wielu innych czynników, jakie chętnie rozpatrzymy, jeśli zdecydujesz się na współpracę z nami. Jeśli zauważymy szansę na wykorzystanie tego typu wyrażeń – na pewno z niej skorzystamy. Ty nie musisz się przejmować tym, czy to odpowiednie rozwiązanie oraz jak się zająć jego wdrożeniem. Od tego jesteśmy my.

To co? Jesteś gotów, by się przekonać, jak wiele może Ci zaproponować SEMTREE? Chcesz się przekonać, jak duża siła tkwi w „długich ogonach”? Chętnie Ci to pokażemy, ale teraz ruch należy do Ciebie.