Spis treści

Praktyką wielu przedsiębiorców, którzy optymalizują koszty swojej działalności, jest ich cięcie wszędzie tam, gdzie się da. Z tego powodu słowo „tani”, szczególnie jeśli chodzi o różne usługi outsourcingowe, należy do często wyszukiwanych… ale i stosowanych przez firmy kuszące niskimi cenami za świadczone prace. Siłą rzeczy „mania taniości” trafiła również na rynek SEO. W sieci można znaleźć mnóstwo firm oferujących „tanie pozycjonowanie”. Czy jednak takie działanie ma sens? Czy warto zapłacić mniej, by efekt był… no cóż… sam-się-komentujący przez brak ruchu lub jego konwersji na Twojej stronie? Pozwól, że przedstawimy Ci więcej informacji na temat pozycjonowania, a także wiążących się z tym kosztów.

Tanie pozycjonowanie – hit czy mit?

Pozycjonowanie i optymalizacja to wszelkie czynności mające na celu uczynienie Twojego biznesu widocznym w sieci. Więcej na ten temat pisać w tym miejscu nie będziemy, bo musielibyśmy wejść w pewne technikalia i niuanse, na które nie masz czasu, a chcemy Ci po prostu jak najrzetelniej przedstawić, czy w ogóle tanie pozycjonowanie jest możliwe i – co ważniejsze – opłacalne.

Zasadniczo więc – tak. Da się wykonać prace po kosztach. Realizuje się je np. w ramach usługi abonamentowej. Jednak to taka sama opcja, jak zakup butów za 40, 50 złotych, gdy porządniejsze kosztują, dajmy na to, 300 złotych. Teoretycznie oba produkty należą do tej samej kategorii – obuwia. Jedną i drugą parę dostaniesz w jakimś sklepie obuwniczym (z pewnością o zróżnicowanym standardzie), mogą mieć sznurówki, zamki błyskawiczne, etc. I mimo że założenia ich budowa jest podobna – różnice widoczne są w jakości. Nie dość, że te tanie będą Cię uwierać, to jeszcze dodatkowo najpewniej rozpadną się po tygodniu, dwóch użytkowania, a sprzedawca umyje od tego ręce. Droższe z kolei na bank będą wygodniejsze, a z drugiej strony – przechodzisz w nich co najmniej sezon, a – przy dobrych wiatrach – nawet dłuższy czas. A jeśli pojawi się wada powstała nie z winy użytkownika – masz w zanadrzu gwarancję lub rękojmię.

Skończmy jednak z tym obuwniczym porównaniem, choć dobrze ono oddaje sytuację. Wracając do stron internetowych – tanie pozycjonowanie jest możliwe, ale często okazuje się nieskuteczne, a nawet – przeciwskuteczne. Dlaczego? Dokładnie z tej samej przyczyny, dlaczego sprzedawca tanich butów nie weźmie na siebie odpowiedzialności za ich zniszczenie. Kiedy ktoś za niewielką cenę obieca Ci rewelacyjne i błyskawiczne efekty, najpewniej wykorzystuje w swojej pracy praktyki, które – jeśli nie łamią zasad Google’a, to ślizgają się na granicy ich naruszalności. Być może też opiera się na działaniach doraźnych, bez kompleksowego sprawdzenia, co właściwie nie gra na danej witrynie. Decydując się więc na typowe tanie pozycjonowanie, musisz mieć świadomość, że cięcie ceny, aby wydawała się atrakcyjna, wymaga poświęcenia jednej z dwóch rzeczy – albo jakości wykonanej usługi, albo wynagrodzenia wykonawcy… Jak myślisz? Z czego „tani pozycjoner” najprędzej zrezygnuje?

A Ty przecież nie chcesz, by Twój biznes był traktowany po łebkach i po macoszemu, prawda? Chcesz, aby stał się widoczny, strona zachęcała do konwertowania ruchu i – w końcu – zarabiać na tym wszystkim, zgadza się? I my to doskonale rozumiemy! Dlatego teraz opowiemy Ci co nieco o tym, jak wygląda w pewnych aspektach pozycjonowanie, a także co może składać się na koszty.

Co składa się na pozycjonowanie stron internetowych?

Ogólnie ujmując – z pozycjonowaniem wiąże się szereg czynności realizowanych przez wykwalifikowanego pozycjonera. Nie będziemy Cię zanudzać stroną techniczną. Musisz jednak wiedzieć, że często, aby Twoja firma stała się widoczna w sieci, wpierw musimy sprawdzić, co właściwie szwankuje na jej stronie. Z tego powodu wykonujemy szereg audytów – SEO, UX… Co to oznacza? Ni mniej, ni więcej, jak to, że sprawdzimy ją pod kątem technicznym, a także jakie wrażenie może wywierać na użytkownikach. Więcej o audycie UX pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów, do którego serdecznie zapraszamy. Z niego dowiesz się więcej o tym, co to jest i czemu warto go przeprowadzić.

Określenie problemów witryny firmowej pozwala wyznaczyć nieprawidłowości konieczne do natychmiastowej naprawy, poprawy w najbliższym czasie i potencjalnych przeróbek niezbędnych w dalszej perspektywie. Błędy kodu, mogące powodować, że serwis np. wykazuje niską responsywność czy w którymś momencie wykrzacza się, zdecydowanie należą do tych, jakie powinny być rozwiązane w pierwszej kolejności.

Konieczny jest też dobór określonych słów kluczowych i ubranie ich w przyjemne i wartościowe dla czytelnika treści. Wiąże się to z grzebaniem w poszukiwaniu najlepszych fraz, a także określeniem m.in. regionu Twojego działania (jeśli w jakiś sposób chcesz go ograniczyć). Same teksty na strony – główną, „o nas”, kategorie i produktów czy usług – niosą ze sobą wartość dodaną, gdyż pomagają nie tylko pozycjonować, ale i wspierają m.in. w budowaniu świadomości marki i podnoszeniu sprzedaży. Może być tak, że będziemy potrzebowali od Ciebie merytorycznego wsparcia. W końcu – kto lepiej zna Twój biznes jak nie Ty? A chcemy, by treści, które zostaną opublikowane na stronie, były jak najbardziej wartościowe dla użytkownika.

I ostatnia rzecz składająca się na pozycjonowanie – budowanie wartościowych linków. Chodzi zarówno o linkbuilding wewnętrzny, jak i zewnętrzny. To dzięki takim odnośnikom klienci mogą np. z serwisów partnerskich trafić do oferty prowadzonej przez Ciebie firmy. Właściwa strategia zaś może skutecznie wywindować działalność w wynikach wyszukiwania.

A od czego zależy cena pozycjonowania?

Fiu! Sporo tego, prawda? Jak myślisz? Jak to wszystko wycenić? Czy da się zrobić to DOBRZE po kosztach? Czy trzeba jednak pomyśleć nad tym, aby za to zapłacić więcej i – w perspektywie czasu – zauważyć, że to była inwestycja, a nie zakup… byle butów?

Ale, ale! To jednak nie wszystko, co składa się na koszty pozycjonowania. Oprócz tego są inne czynniki, jakie mogą wpłynąć na cenę takiej usługi. Z jednej strony to branża, w której działasz. Nie będziemy ukrywać – im ona bardziej nasycona, tym więcej pracy trzeba w to włożyć. Naturalnie – nie Ty. My się tym zajmiemy, abyś prześcignął swoich konkurentów w sieci. Czasem, jeśli działasz na ograniczonym obszarze, wystarczy zastosować Local SEO – czyli pozycjonowanie pomagające dotrzeć do klientów z określonego regionu. To dobry sposób na obniżenie kosztów, a z drugiej strony – zmniejszenie konkurencji.

Inna kwestia to dynamicznie rozwijające się środowisko pracy. Często agencje interaktywne nie informują o tym klientów, że wyszukiwarki podlegają cyklicznym zmianom. Google upraszcza znajdowanie informacji internautom, ale nie ułatwia pracy właścicielom biznesów obecnych w Internecie i pozycjonerom. Kolejne wymagania, zmiany w pracy algorytmów… Teraz jeszcze gigant z Mountain View planuje zaimplementować rozwiązania AI do swojej wyszukiwarki. Celem jest usprawnienie jej pracy i dostarczania danych użytkownikom z poziomu samej wyszukiwarki, tj. – internauta potencjalnie może otrzymać odpowiedzi na swoje pytania, nie wchodząc w żaden z podanych w wynikach linków. Jak to wyjdzie w praktyce? Zobaczymy, ale wiemy dwie rzeczy na pewno – to mocna odpowiedź na to, co zrobił Microsoft ze swoim Bingiem i na pewno namiesza to w naszej branży.

To jednak nie Twoje zmartwienie – znajdziemy rozwiązanie, by nowe systemy i narzędzia wykorzystać na Twoją korzyść. Koszty tego będą jeszcze do oszacowania, ale hej! Nam też zależy na tym, aby były one zoptymalizowane.

Pozycjonowanie ma być przede wszystkim skuteczne!

A może po prostu trzeba zredefiniować słowo „tanie”? Niewykluczone, że – w przypadku pozycjonowania – nie oznacza „kosztujące niewiele” na wstępie, tylko – wymagające inwestycji, ale zwracające się z nadwyżką w perspektywie kilku miesięcy, gdyż Twój biznes stanie się widoczny i ruch na stronie będzie konwertował. W takim razie (i w takim znaczeniu) SEMTREE zaproponuje Ci tanie pozycjonowanie. Niewykluczone, że na początku wyda Ci się ono kosztowne. Ale nasza wiedza, doświadczenie i indywidualne podejście z pewnością sprawią, że zyski, jakie Twoja firma zacznie notować dzięki tej usłudze, przekonają Cię do stwierdzenia, że był to opłacalny ruch. Chcielibyśmy, abyś już teraz nam zaufał. Dasz się namówić na usługę SEO, która wymaga inwestycji, ale daje najsłodsze owoce?