Prawdopodobnie marzeniem każdego właściciela strony internetowej jest to, aby stała się ona widoczna od razu, gdy tylko zostanie założona. Tyle że do tego trzeba ją jeszcze wypozycjonować, a SEO, jak wielokrotnie się powtarza i my też to powtórzymy, to proces… I to taki, który w zasadzie – przynajmniej na razie – się nie kończy. Nie oznacza to jednak, że Twój biznes w sieci będzie stać w miejscu. Nie no… nie pozwolimy na to! Co więcej – możemy zaproponować Ci rozwiązanie zapewniające rozpęd i skok o kilka pozycji w górę. To tzw. Quick Wins. Ciekawi Cię, co oznacza ten termin i jakie działania obejmuje? To zdobądź trochę wiedzy na ten temat poniżej!
Co oznacza pojęcie Quick Wins?
Złapaliśmy Twoją uwagę? To dobrze, bo to oznacza, że jesteś o krok od tego, by wyjść ze strefy niewidoczności dla klientów i wkroczyć do grona firm, które są chętniej wybierane przez internautów. A Quick Wins, czyli technika polegająca na optymalizacji kilku istotnych aspektów na Twojej stronie, może wydatnie w tym zadaniu pomóc. Jak? Wpierw w ogóle wyjaśnijmy, czym ono jest.
Termin Quick Wins tłumaczy się tak, jak brzmi – szybkie zwycięstwa. Nie są one spektakularne zazwyczaj, ale to ich suma przekłada się na dość dobry efekt. Polega to zaś na wykonaniu określonych prac, które da się zrealizować niemal od razu po przystąpieniu do działań związanych z SEO. Obejmują one głównie pewne poprawki czy wprowadzenie określonych czynników, działających korzystnie na to, jak wysoko znajdzie się serwis Twojego biznesu w wynikach wyszukiwania. Wdraża się je głównie na początku procesu, ale nierzadko też na dalszych jego etapach, co umożliwia podbicie pozycji witryny w rankingu.
Praktyki, które mogą dać „szybkie zwycięstwo”
Okej, już wiesz, że to jakieś prace naprawcze itp. Ale na pewno jesteś ciekaw, jakie! Ekhm… no to zależy (tak, wiemy, jak może wyglądać na taką odpowiedź Twoja reakcja…
przyzwyczaimy Cię jednak do tego słowa, ale tylko dlatego, że nie podchodzimy do klientów taśmowo, a indywidualnie!). Bo w zasadzie są pewne uniwersalne czynności dla każdej firmy funkcjonującej w sieci. Jednak są też prace, które zależą w dużej mierze od branży, w jakiej działa Twój biznes, a także jego własnej specyfiki. A co wchodzi standardowo w Quick Winsy? Wśród tych zadań wymienia się m.in.:
- optymalizację strony głównej,
- optymalizację techniczną witryny,
- właściwą konstrukcję nagłówków,
- optymalizację menu strony,
- konfigurację przekierowań,
- optymalizację tekstów alt,
- linkowanie wewnętrzne,
- wykorzystanie fraz long-tail i Quick Wins.
Jak widzisz – trochę tego jest. Na bieżąco też mogą pojawić się pewne rzeczy, które będzie można naprawić, poprawić lub wdrożyć, aby Twój biznes stał się widoczny. Nasza w tym głowa, aby tak było!
Optymalizacja strony głównej
Tym, z czym zazwyczaj klient zapoznaje się jako pierwszym, gdy wchodzi na Twoją witrynę, jest strona główna. Widzą ją również algorytmy Googla, które są dużo mniej pobłażliwe od przeciętnego internauty. Dlatego to ona idzie na pierwszy strzał, jeśli chodzi o optymalizację Quick Wins.
Dużą rolę w tym przypadku mają m.in. odpowiednie tagi, tytuły, nagłówki i jakość treści. Dlatego w ramach tych prac dokonuje się ich optymalizacji. Szczególnie istotne jest to, aby zadbać o właściwe opisy nasycone frazami kluczowymi.
Optymalizacja techniczna witryny
Gdy zajmiemy się stroną główną, przejdziemy do reszty serwisu i przyjrzymy się, czy da się zrobić coś ad hoc, by z technicznej perspektywy odpowiadał on wymogom robotów Googla i internautów. W tym zakresie można wykonać trzy rzeczy. Jakie?
Po pierwsze – zadbać o lepsze zabezpieczenia. Jeśli nie interesowałeś się do tej pory certyfikatem SSL – najwyższa pora. Jego wdrożeniem zaś zajmiemy się my. A dlaczego jest on istotny? Jeśli prowadzisz sklep online, to odegra on ogromną rolę w Twojej działalności, gdyż daje wyższą gwarancję, że dane klientów będą odpowiednio zaszyfrowane. Większe bezpieczeństwo zaś oznacza podniesienie w rankingu wyszukiwarki, a z drugiej strony – wpływa zazwyczaj na konwersję, gdyż użytkownicy chętniej zaufają Twojemu biznesowi. Proste i klarowne, prawda?
Nieco mniej oczywisty niekiedy wydaje się fakt, że na stronie powinien pojawić się plik robots.txt. Zastanawiasz się, co to za ustrojstwo? Wbrew pozorom – to dość istotny czynnik. Należy on do mechanizmu Robots Exclusion Protocol, mającego informować boty o tym, co mogą, a czego na danej witrynie nie powinny robić. Ciebie jednak z pewnością najbardziej interesuje to, dlaczego powinien się on znaleźć w Twoim serwisie. Przede wszystkim z jego pomocą można zyskać przynajmniej częściową kontrolę nad algorytmami. To istotne, gdyż pomaga on zabezpieczyć sekcje, do których dostęp powinien być ograniczony. Co istotne – w ten sposób pokierujesz je tam, gdzie powinny trafiać, co ma duże znaczenie dla procesów SEO.
Ostatnia kwestia w zakresie szybkiej optymalizacji witryny – wdrożenie jej mapy. Takie rozwiązanie pozwala łatwiej ocenić botom zawartość Twojej strony, a co za tym idzie – łatwiej mogą ją przypisać do pozycji, na jakiej powinna się znaleźć.
Brzmi to jak czarna magia? Nie przejmuj się. Może nie mamy Necronomiconu, ale za to wśród nas są spece od SEO i webmasterzy, którzy są mistrzami w swoim fachu i zajmą się techniczną optymalizacją Twojej strony.
Właściwa konstrukcja nagłówków
Sprawa często zaniedbywana, a tak naprawdę mająca niebagatelne znaczenie dla pozycji biznesu w sieci… Poprawne skonstruowane nagłówki to zdecydowanie jeden z Quick Winsów, o który warto zadbać. Dodatkowo jest to bardzo prosty zabieg. Warto zatroszczyć się też o właściwą hierarchię tytułów i śródtytułów oraz o ich nasycenie frazami kluczowymi. A dlaczego to istotne? Z prostej przyczyny – śródtytuły porządkują treść, więc ich odpowiednie hierarchizowanie czyni ją bardziej atrakcyjną dla czytelnika, więc i dla algorytmów.
Liczy się jednak nie tylko poprawna hierarchia i oznaczenie nagłówków, ale i prawidłowo skonstruowane, zoptymalizowane menu. To ma szczególnie duże znaczenie dla internautów, oczekujących intuicyjnej obsługi serwisu. Chcą się czuć komfortowo i łatwo docierać do treści, jakie ich interesują. Wszystkie kategorie więc powinny być właściwie podzielone, przez co ścieżka dotarcia do produktu, usługi lub innej podstrony będzie szybka i bezproblemowa.
Ma to zalety w dwóch wymiarach. Zachęca bowiem użytkowników do tego, by korzystali z Twojego serwisu, co potencjalnie polepsza konwersję. Ponadto – przyjazność odbiorcom oceniana jest też przez roboty… więc podnoszą go w rankingach.
Stosowna konfiguracja przekierowań
Jak się czujesz, gdy wchodzisz na daną stronę, a ta przerzuca Cię na kolejną, następną i jeszcze inną? Na pewno Cię coś trafia… Pomyśl, że na Twojej witrynie może dziać się podobnie i jakie są odczucia użytkowników… Trudno im zatem się dziwić, że jedyne, czego chcą, to jak najszybciej uciec z tej pętli. Tym bardziej, jeśli w końcu te „skoki” przerzucają do miejsca, gdzie wyskakuje błąd…
W takiej sytuacji ważne, by skonfigurować przekierowania i usunąć tzw. broken links. Jeśli ten problem występuje u Ciebie – zajmiemy się nim. Będzie to Twój kolejny Quick Win!
Optymalizacja tekstów alt
Teksty alternatywne, alt teksty czy alternatywy tekstowe… To trzy nazwy na jedno rozwiązanie, czyli odpowiedniki tekstowe, informujące o celu zamieszczonych na stronie grafik. Ich zadanie to informowanie o tym, co się na nich znajduje. To szczególnie przydatne w dwóch sytuacjach – gdy ktoś wyłączył obrazy, by serwis wczytywał się szybciej, jak i w przypadku osób niewidomych. Co więcej – dzięki nim można podwyższyć pozycję witryny! Roboty Googla bowiem mogą łatwiej zinterpretować zawarte na niej treści i przypisać je do odpowiedniej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne
Wewnętrzne linkowanie ma duże znaczenie w walce o lepszą pozycję w sieci. Właśnie dlatego znakomicie wpisuje się w strategię Quick Winsów. Tym bardziej że istnieje wiele sposobów na to, by „podpiąć” pod konkretne strony odnośniki do innych kategorii. Możesz to zrobić np.:
- na stronie głównej w jej stopce,
- w poszczególnych działach za pomocą tzw. ścieżki z okruszków chleba (breadcrumbs), czyli np. graficznych oznaczeń, pozwalających powrócić do jednej z poprzednich sekcji,
- we wpisach blogowych,
- na stronach z poszczególnymi produktami.
Linkowanie wewnętrzne powinno również zakładać wykorzystanie pewnych tzw. atrybutów linków internetowych. W przypadku pojawiania się odnośników od zewnętrznych partnerów czy dostawców sprzedawanych w Twoim sklepie artykułów, warto wykorzystać atrybut nofollow, informujący roboty wyszukiwarki, by nie podążały za danymi hiperłączami.
Wykorzystanie fraz long-tail i Quick Wins
Strategia Quick Wins zakłada również wykorzystanie odpowiednich fraz. Pierwsze to long-taile, czyli wyrażenia tzw. długiego ogona, o których pisaliśmy przy okazji innego artykułu, dostępnego na naszym blogu. Ogólnie ujmując – są to frazy z większą ilością słów pod konkretne wyszukiwania. Nie są one popularne, ale internauci sami często je wykorzystują podczas poszukiwań. Mają więc małą konkurencję i mogą znacznie podnieść pozycję serwisu w wyszukiwaniach.
Oprócz tego można też wykorzystać frazy Quick Wins. Mają one wysoki potencjał ruchu i konwersji i są blisko pierwszej strony w wynikach wyszukiwania (na pozycjach 11-20). Te w dużym stopniu uzależnione są od branży, w jakiej działasz, jak i od charakteru Twojej firmy.
Czy to faktycznie pomoże w optymalizacji Twojej strony?
Bez wątpienia tak. Może nie wyniesie jej od razu na szczyt, ale wdrożenie strategii Quick Wins często znacznie podnosi widoczność serwisu, który wcześniej był gdzieś na szarym końcu wyników wyszukiwania, a to dużo zmienia! Co więcej – jako że działania te są podejmowane ad hoc, nierzadko jeszcze bez głębszej analizy tego, co nie gra na stronie, będzie to niezła trampolina dla niej. W miarę zaś, jak będziemy optymalizowali Twój biznes w sieci, będziemy go pchać wciąż pod górę, aż w końcu stanie się maksymalnie widoczny dla Twoich odbiorców. Wiemy, jak to zrobić i wiemy, że kiedy tylko zdecydujesz się nam zaufać – będziesz więcej niż zadowolony. Zapewnij więc sobie szybkie zwycięstwa i profesjonalne SEO, prowadzone przez ludzi z pasją.