Swojego czasu fizyczne wizytówki były istotnym elementem każdej działalności. Zapewniały potencjalnym zainteresowanym dane kontaktowe do danej firmy oraz wskazywały, pod jakim adresem można ją znaleźć. Dzisiaj, choć wciąż spotykane, dla biznesu, zwłaszcza tego, który istnieje w sieci, duże znaczenie mają wizytówki Google. Nie tylko pełnią podobną funkcję, co te tradycyjne, ale dają też szereg innych możliwości. Dlaczego warto ją mieć? Jak ją założyć? O tym opowiadamy w niniejszym artykule. Zachęcamy do lektury!
Czym jest wizytówka Google?
Otóż wizytówka Google to rodzaj profilu (zakładanego z użyciem narzędzia Google Moja Firma), który przedsiębiorca może utworzyć w Google dla swojej działalności. Dzięki niemu staje się ona bardziej widoczna m.in. w wyszukiwarce lub Mapach Google.
W wizytówce umieszcza się szereg informacji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wśród nich znajdują się najprostsze dane kontaktowe jak np. numer telefonu, adres siedziby czy URL prowadzący do strony internetowej. Oprócz tego właściciel danej wizytówki Google ma opcję dodania do niej np.:
- kategorii głównej firmy i wybranych podkategorii,
- godzin otwarcia,
- obsługiwanego obszaru,
- fotografii (np. wygląd wnętrza lokalu gastronomicznego, efekty pracy kosmetyczki, fotografie modelek z agencji etc.),
- przycisków z CTA (np. prośbą o wycenę)…
… i wielu innych funkcjonalności. Jest to więc jedno z najprzydatniejszych narzędzi, jakie oferuje Google biznesowi.
Jakie są korzyści posiadania wizytówki Google?
Po zapoznaniu się z funkcjonalnością wizytówki Google z pewnością dostrzegasz już, jak potężny potencjał drzemie w posiadaniu takiego profilu. Przede wszystkim to jeden z najprostszych sposobów na to, aby przedsiębiorstwo zaczęło jakkolwiek funkcjonować i istnieć w sieci – i to niezależnie od tego, w jakiej branży ono działa. Wizytówka pozwala w efektywny sposób zaprezentować firmę oraz jej produkty lub usługi, a także zamieścić m.in. FAQ, dzięki czemu klienci mają możliwość błyskawicznego dowiedzenia się więcej na temat profilu danej działalności.
Koszty związane z wizytówką Google
Warto mieć na uwadze fakt, że samo założenie wizytówki Google jest darmowe – przynajmniej w tym momencie. Natomiast warto mieć na uwadze fakt, że trzeba ją również pozycjonować. Koszty związane z tą czynnością zależą od szeregu czynników, w tym np. specyfiki branży oraz liczby konkurentów, z którymi rywalizuje się o klienta w danym obszarze. Dlatego precyzyjną cenę za pozycjonowanie można wskazać po rozpoznaniu konkretnego przypadku, jednak nie powinna ona przekraczać około 500-1000 złotych miesięcznie.
Jak założyć wizytówkę w Google? Podpowiadamy!
Gdy już wiesz, czym jest wizytówka Google, jakie korzyści mogą płynąć z jej założenia oraz jakie są koszty z nią związane – pora dowiedzieć się więcej na temat założenia jej. Jak stworzyć wizytówkę Google dla własnej firmy?
Zacznij od wpisania frazy w wyszukiwarce „Google Moja Firma”. Wejdź w pierwszy wyświetlony link i naciśnij przycisk „Zarządzaj”. Od tego momentu czeka Cię dziesięć kroków, związanych z ustalaniem danych dotyczących Twojej działalności i jej funkcjonowania.
1. Nazwa firmy i kategoria działalności
W pierwszych rubrykach, jakie Ci się wyświetlą, musisz podać nazwę swojego przedsiębiorstwa oraz jej kategorię, czyli np. „Floral Garden” i „Kwiaciarnia”.

2. Kraj, region i adres
Po wciśnięciu przycisku „Dalej” zostaniesz przeniesiony do planszy, w której system poprosi Cię o podanie adresu firmy. Musisz wybrać kraj lub region, w jakim ona działa, dokładne wskazanie lokalizacji (ulicę wraz z numerem – także lokalu), kod pocztowy i miejscowość. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, gdzie Cię szukać.

3. Obszar Twojej działalności
Pokazanie, gdzie mieści się Twoje biuro, sklep czy inny lokal to jedno. Kolejna kwestia to określenie obszaru działalności firmy. To istotne, szczególnie gdy świadczysz mobilne usługi, np. pomoc drogową, pogotowie hydrauliczne lub kiedy jesteś fizjoterapeutą.
4. Dane kontaktowe
Dla klientów liczy się nie tylko to, gdzie Cię mogą znaleźć, ale także to, jak mogą się z Tobą skontaktować. W tym miejscu możesz podać swój telefon do kontaktu oraz adres strony internetowej (jeśli taką masz). Krok ten da się pominąć, ale z doświadczenia wiemy, że lepiej jest uzupełnić te informacje.

5. Wskaż usługi, jakie świadczysz
Na tym etapie instrukcji „jak założyć wizytówkę Google” dochodzimy do momentu, kiedy trzeba wskazać usługi świadczone przez firmę. W zależności od wpisanej kategorii, system zasugeruje pewne usługi, jakie mogłyby się pojawić w wykazie wizytówki. Jeśli jednak brakuje tych oferowanych przez Twoją działalność – możesz je samodzielnie dodać, wciskając „Dodaj usługę niestandardową”.
6. Godziny otwarcia
Jedną z najcenniejszych, choć przez niektóre firmy pomijanych (bo Google dają taką opcję), informacji, jakich możesz udzielić swoim klientom, są godziny otwarcia przedsiębiorstwa. Te ustalasz dla każdego dnia osobno. Istnieje też opcja odznaczenia danego dnia (np. niedzieli), kiedy masz zamknięte.

7. Przesyłanie wiadomości
Klienci czasem, zamiast wykonać telefon, wolą napisać do firmy bezpośrednio przez Google’a. To daje im opcję wygodnego, darmowego kontaktu. Możesz ten krok pominąć lub włączyć opcję „Akceptuj wiadomości”.
8. Opis firmy
Wiele osób zainteresowanych ofertą jakiejkolwiek firmy, nim zdecydują się na skorzystanie z niej, chcą dowiedzieć się więcej o tym, co zapewnia, jak działa i co mogą dzięki niej uzyskać. Właśnie dlatego przy tworzeniu wizytówki Google otrzymujesz możliwość uzupełnienia krótkiego opisu Twojej działalności. W rubryce masz miejsce na 750 znaków ze spacjami – to wystarczająca liczba, by treściwie, a przy tym atrakcyjnie przedstawić własną działalność. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić – zawsze możesz to zostawić copywriterowi, który w skondensowany, a przy tym przyjazny, sposób zaprezentuje Twój biznes.

9. Dodaj fotografie
Zdjęcia wnętrza restauracji, fotografie pokazujące wejście do biura… Każdy materiał wizualny w wizytówce bywa niesamowicie pomocny w zdobywaniu zaufania klientów. Może też ułatwić im dotarcie do Twojej siedziby, zwłaszcza gdy mieści się ona np. w kamienicy, gdzie funkcjonuje kilka innych biznesów.

10. Zatwierdzenie danych z wizytówki Google
To już prawie koniec! Teraz Google jeszcze zaproponuje kupon do wykorzystania w Google Ads, dzięki czemu będziesz mógł z marszu zacząć promować swoją działalność w sieci reklamowej giganta z Mountain View. Ponadto pojawi się także opcja integracji firmy z Workspacem. Teraz czas na ruch samego Google’a – istnienie Twojego przedsiębiorstwa bowiem musi być zweryfikowane. Gdy dane zostaną potwierdzone, będziesz mógł wysłać prośbę o list z kodem weryfikacyjnym, który otrzymasz w ciągu – maksymalnie – kilkunastu dni.
Sprawdź również: Jak nadać dostęp do Menadżera Profilu Firmy (dawniej Google Moja Firma)?
Opinie w wizytówce Google – jak poradzić sobie z negatywnymi komentarzami?
Teraz już wiesz, jak zrobić wizytówkę Google. Warto wiedzieć, że siłą tego rozwiązania jest także fakt, że klienci mogą się w niej dzielić opiniami na temat Twojej działalności. Pozytywne opinie i dobre oceny w postaci gwiazdek skutecznie budują Twoją renomę i zachęcają innych do skorzystania z oferty danego przedsiębiorstwa. Możliwość dodawania komentarzy jednak ma dwa końce. Zdarza się bowiem, że niektórzy oceniają niepochlebnie daną działalność i wyrażają ją w wizytówce. Warto wiedzieć, że tych ocen nie da się usunąć, a support robi to tylko w sytuacji, gdy opinie naruszają standardy Google.
Z tego powodu pozostaje jedynie odnieść się merytorycznie do treści pozostawionej przez komentującego. Jeśli to był niezadowolony z usług lub produktu klient – można zaproponować jakąś formę zadośćuczynienia.
Naturalnie – istnieje tu też pewne pole do nadużyć ze strony konkurencji. Zwykle wtedy pojawia się sama ocena (w postaci np. 1 czy 2 gwiazdek), ale bez komentarza. Prowadząc wizytówkę, można zwrócić się z pytaniem do autora takiej oceny, by dowiedzieć się, co jest przyczyną niskiej noty. To pomaga w budowaniu wizerunku profesjonalisty.
Sprawdź również: Consent Mode – Co to jest i jak go wdrożyć
Wizytówka w Google – warto ją mieć!
Każdy sposób, zgodny z zasadami Google, który może pomóc podnieść widoczność firmy w wyszukiwarce, jest dobry. Teraz już wiesz, czym jest wizytówka Google, jak założyć ją, a także jakie korzyści ze sobą niesie oraz z jakimi negatywami trzeba się potencjalnie liczyć (np. Review bombing ze strony konkurentów). Jeśli chcesz mieć pewność, że wizytówka będzie właściwie skonfigurowana oraz dobrze pozycjonowana – zwróć się do specjalistów od SEO, którzy Ci w tym zadaniu pomogą!
