Temat sztucznej inteligencji nie raz wracał (i gwarantujemy, że niebawem wróci raz jeszcze) na łamy naszego bloga. Co tu dużo mówić – to palący temat, a technologia ta odmienia oblicze nie tylko biznesu i SEO, ale życia w ogóle. Tym razem jednak, poniekąd nawiązując do jednego z wcześniejszych artykułów, opowiemy o tym, jak AI może pomóc w analizie danych i w podejmowaniu prawidłowych decyzji w zakresie promocji i pozycjonowania biznesu w sieci. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym zagadnieniu? Zostań z nami i przeczytaj ten artykuł!
Kilka słów o sztucznej inteligencji
Najpierw – dla porządku – zdefiniujmy, czym w ogóle jest sztuczna inteligencja. Interpretacje tego zjawiska (choć nie raz roboczo będziemy nazywali je „narzędziem”) są różne, ale można je ująć – za definicją obowiązującą m.in. w aktach UE – jako zdolność maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności. Chodzi w szczególności o rozumowanie, uczenie się, ale i umiejętność planowania czy kreatywnego myślenia. Inna definicja określa to jako system lub aplikacje, które wykonują złożone zadania, wiążące się z ww. właściwościami.
Obecnie najszerzej rozumie się ją jako modele językowe, np. ChatGPT (w tym ten użyty w Bingu), ale wykorzystuje się ją także w mnóstwie innych obszarów. Przykładowo – w wybranych krajach Skandynawii ma ona w niedługim czasie pomagać obywatelom załatwiać sprawy związane z administracją. W SEO natomiast jest ona bardzo pomocna w prawidłowej analizie danych, o czym więcej opowiemy poniżej.
Aby pojąć działanie AI, koniecznie trzeba przyjrzeć się jeszcze jej budowie. Tworzą ją algorytmy, które symulują procesy myślowe człowieka. Buduje się przy tym tzw. sieci neuronowe (podobne do tych istniejących w ludzkim mózgu), dzięki czemu każda informacja jest dokładnie analizowana. Tempo „trawienia” tych wiadomości zaś, w porównaniu z ludzkim umysłem (dla uczciwej oceny – zajętym nie tylko myśleniem, ale i utrzymaniem wszelkich procesów życiowych) jest niewyobrażalnie duże.
Czy AI można zaufać w zakresie analizy danych?
W porównaniu z człowiekiem sztuczna inteligencja ma jeszcze jedną, zasadniczą przewagę – jest wyzbyta czynnika ludzkiego, więc np. nie zapomina podanych informacji. Naturalnie – może się mylić (i być przekonana o swojej racji), co nazywamy halucynowaniem. Jednak tyczy się to zazwyczaj ogromnych modeli językowych. Narzędzia zaprojektowane do konkretnych działań są często dużo bardziej precyzyjne, dzięki czemu dostarczane informacje są wiarygodne. W razie czego zaś – nad pracą tych aplikacji czuwają doświadczeni koordynatorzy.
Skąd jednak zdolność AI do wykonywania takich zadań i prezentowania wyników, którym można zawierzyć? Wynika to z jej kilku cech charakterystycznych, w tym m.in. zdolności:
- uczenia maszynowego,
- deep learningu (czyli głębokiego uczenia),
- przetwarzania języka naturalnego,
- wykrywania nieprawidłowości.
Uczenie maszynowe polega na tym, że model uczy się konkretnych danych, z kolei deep learning pozwala je skuteczniej analizować. Taka kombinacja sprawia, że narzędzie lepiej je rozumie i sprawniej przewiduje nadchodzące zdarzenia. Co istotne – źródłem informacji mogą być zarówno liczby, obrazy, jak i teksty. Predykcje te zaś uzyskiwane są często w czasie rzeczywistym, tak, że można na bieżąco korygować swoje działania.
Wyżej wspomnieliśmy o modelach językowych – to przede wszystkim ich domeną jest zdolność przetwarzania, w tym rozumienia i prawidłowej interpretacji języka naturalnego, czyli takiego, który używa się w normalnej, ludzkiej konwersacji. Dzięki temu AI może np. porównywać różne opinie dotyczące produktu, wskazywać, jakie wady i zalety są wymieniane przez nabywców najczęściej etc.
W końcu – sztuczna inteligencja pozwala wykrywać różne anomalie w funkcjonowaniu danych systemów czy rozwiązań. Dlatego wykorzystuje się ją w różnych dziedzinach (od przemysłu, przez finanse, po marketing internetowy). Przykładowo – dzięki zdolności szybkiej analizy danych, może wskazać, czy konkretna strona (czy raczej serwer, na którym stoi) padła ofiarą np. ataku DDoS.
Sztuczna inteligencja a marketing internetowy
Zdolność błyskawicznej nauki, przetwarzania i interpretacji danych, w połączeniu dodatkowo z tworzeniem intuicyjnych wizualizacji dla koordynatora takich narzędzi sprawia, że AI coraz szerzej wykorzystywana jest w biznesie, w tym m.in. w marketingu internetowym (włączając w to SEO). Pozycjonerzy i webmasterzy dysponują różnymi aplikacjami dającymi wgląd w różne dane, których analiza wymaga doświadczenia i stosownych umiejętności. Z kolei sztuczna inteligencja może im znacznie pomóc w wyciąganiu prawidłowych i – co bardzo ważne – szybkich oraz kompletnych wniosków. Dlaczego?
Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim AI wykonuje złożone analizy w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można na bieżąco śledzić sytuację biznesu w sieci. Odpowiednie narzędzia nie tylko dostarczają dane dotyczące np. ilości gości, CTR-ów czy wielkości konwersji ruchu na stronie, ale także mogą wskazać, co stanowi przyczynę, że – przykładowo – klienci porzucili koszyk na danym etapie zakupów lub po wejściu na pierwszą stronę z wyszukiwarki po krótkiej chwili zdecydowali się ją opuścić.
AI jest też znakomitym narzędziem do badania wzorców, zależności i przewidywania trendów. Dzięki temu można podejmować stosowne działania z wyprzedzeniem, w tym zaplanować kampanię. Co więcej – dzięki dokładnej analizie danych, dotyczących strony, jak i użytkowników, umożliwia stworzenie strategii marketingowej w sieci, która będzie precyzyjnie skierowana do konkretnej grupy klientów. To z kolei oznacza oszczędność pieniędzy i czasu.
Data-driven SEO i sztuczna inteligencja
W tym kontekście nie sposób pominąć kwestie związane z tzw. Data-driven SEO. Pisaliśmy już o tym podejściu w jednym z poprzednich artykułów, dlatego krótko wspomnimy, że to SEO (czy ogólniej – marketing internetowy), w którym decyzje dotyczące pozycjonowania i promocji marki w sieci są podejmowane na podstawie danych zebranych przez specjalne narzędzia. Analiza ich wszystkich „na piechotę” mogłaby zająć mnóstwo czasu. Tymczasem, wykorzystując sztuczną inteligencję, przetworzenie i uzyskanie informacji dotyczących kondycji witryny, przyczyn tego stanu i sugestii, jak go poprawić lub utrzymać, zajmuje jedynie kilka chwil. Z tego powodu prowadzenie SEO w oparciu o dane przy jednoczesnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji staje się coraz częstszym połączeniem.
AI i analiza danych – czy warto korzystać z tego narzędzia?
Sztuczna inteligencja otwiera przed nami mnóstwo drzwi i przyspiesza liczne zadania, jakie kiedyś wymagały pełnego zaangażowania konkretnego człowieka lub zespołu. Co prawda doświadczeni specjaliści, także z zakresu SEO i marketingu internetowego w ogóle, radzili sobie z nimi szybciej niż laicy, to jednak w wyścigu, gdzie liczy się nie tylko szybkość, ale i dokładność, przegrywają. Nie oznacza to jednak, że są niepotrzebni. Dzisiaj – bardziej niż kiedykolwiek – konieczni są ludzie umiejący wykorzystać potencjał tych innowacyjnych rozwiązań. Zdolni koordynatorzy, którzy wiedzą, jak używać tych narzędzi, a kiedy wyniki ich pracy wynikają korekty, są w stanie tworzyć efektywne strategie marketingowe i SEO. Takich znajdziesz m.in. w naszych szeregach. Chcesz się przekonać, jak korzystając z AI i rzetelnych danych możemy pomóc Twojemu biznesowi w sieci? Skontaktuj się z nami!