Marketing dzieli się według różnych kategorii. Często rozróżnia się go ze względu na odbiorcę, cel, narzędzia i kanały komunikacji czy strategię działania. Duże znaczenie ma również podział ze względu na formę komunikacji, a w nim wyróżniamy m.in. marketing online, nazywany także internetowym, sieciowym lub cyfrowym. Choć jest z nami już od lat, to należy do najnowocześniejszych sposobów promowania działalności. Zespół marketingowy, wyposażony w nowoczesne i stale rozwijające się narzędzia z tej dziedziny, może realnie zmienić pozycję firmy czy instytucji na rynku. Poznaj bliżej marketing sieciowy i przekonaj się, dlaczego warto w niego inwestować.

Czym jest marketing w Internecie?
Tą nazwą określamy wszelkie działania promujące działalność, których odbiorcami są internauci. Obejmują one szeroki zakres rozmaitych narzędzi i procesów, mających na celu m.in. podniesienie widoczności w wyszukiwarce internetowej lub social mediach i dotarcie do konkretnych odbiorców. Marketing w Internecie obejmuje m.in.:
- działania SEO,
- organizację i prowadzenie płatnych kampanii w wyszukiwarkach internetowych,
- e-mail marketing,
- promocję w mediach społecznościowych.
Zasadniczo marketing online jest uniwersalny, tj. można go wykorzystać do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług albo do poszerzenia świadomości marki wśród odbiorców, jak i wzmocnienia ich lojalności względem reklamodawcy. Ma ogromne znaczenie również w budowaniu wizerunku firmy (zwłaszcza, jeśli ta funkcjonuje w social mediach).
Czy marketing online wypiera tradycyjne formy reklamy?
Często mówi się o tym, że marketing sieciowy prowadzi do upadku klasycznych form promocji, tj. inwestycji w billboardy, reklamy telewizyjne czy radiowe albo przesyłanie biuletynów pocztą. Czy faktycznie tak jest? Odpowiedź brzmi – zależy.
Między innymi od dynamiki zmian społecznych, w tym demograficznych. Przykładowo – tradycyjne, fizyczne katalogi umieszczane w skrzynkach pocztowych należą już do rzadkości, ale sprawdzają się np. w przypadku osób starszych, na które marketing w Internecie oddziaływać nie będzie, bo… po prostu nie funkcjonują w sieci. Z drugiej strony – reklama w telewizji wciąż jest pożądana, nawet jeśli w statystykach spada liczba oglądających tradycyjną TV na rzecz serwisów streamingowych (przy czym warto wskazać, że część z nich oferuje darmowe korzystanie z nich pod warunkiem, że użytkownik będzie oglądać dokładnie te same materiały reklamowe, co w tradycyjnej telewizji).
Na pewno marketing online w ciągu ostatnich lat zyskał szereg zwolenników i jego znaczenie zdecydowanie wzrosło. Niemniej w dużej mierze skuteczność prowadzonych kampanii zależy od synergii różnych kanałów, więc m.in. i działań promocyjnych w sieci, jak i z użyciem tradycyjnych metod, czyli np. plakatów, ulotek czy emisji w radiu.

Jak wspomnieliśmy wyżej – marketing w Internecie wykorzystuje różne narzędzia czy sposoby w promowaniu działalności. Wykorzystanie każdego z nich ma nieco inną dynamikę, cel, ale i tempo, w jakim uzyskuje się pożądane efekty. Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich.
Optymalizacja SEO
Widoczność w wyszukiwarce internetowej stanowi kluczową wartość dla firm działających w sieci. Z tego powodu wiele przedsiębiorstw inwestuje w proces związany z optymalizacją swoich serwisów pod algorytmy wykorzystywane przez Google, Binga czy inne platformy do wyszukiwania treści.
Z jednej strony marketing online w tym zakresie opiera się m.in. na dopracowywaniu technicznym strony internetowej, aby była ona zgodna ze standardami konkretnej wyszukiwarki. Z drugiej – kondycja, w jakiej znajduje się serwis, może wpływać na jego czytelność, responsywność oraz szybkość działania. To z kolei ma ogromne znaczenie dla samych użytkowników, którzy mogą być albo zachęceni do dalszej eksploracji i skorzystania z oferty firmy, albo „odbić się” od danego portalu i więcej na niego nie wrócić.
Kwestie techniczne związane z witryną online to tylko jedna strona medalu. Kolejna to m.in. tworzenie atrakcyjnych i merytorycznych treści, właściwie nasyconych słowami kluczowymi. Content zawarty na stronie musi więc odpowiadać na potrzeby i pytania użytkowników sieci.
To, czy marketing sieciowy w zakresie pozycjonowania przyniesie sukces, zależy również od strategii linkowania. Autorytet strony jest budowany m.in. na podstawie liczby i jakości odnośników do niej – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Optymalizacja SEO to nieustający proces. Tego rodzaju marketing w Internecie można porównać do maratonu, w którym meta stale się przesuwa, a jego uczestnicy mogą dostawać w trakcie biegu kolejne zastrzyki energii zależne od tego, jak dobry mają team. Z tego powodu oszczędności w tym zakresie często potrafią „odbić się czkawką”, gdyż albo nie osiągnie się oczekiwanych efektów, albo – jeśli ktoś zastosuje niedozwolone praktyki, na serwis zostanie nałożony filtr obniżający pozycję w wynikach wyszukiwania.
Sprawdź również: Na czym polega komunikacja marketingowa?
Content marketing

Z pozycjonowaniem ściśle związana jest inna forma promowania działalności, a mianowicie – content marketing. Teksty na stronie – opisy kategorii, usług, produktów, artykuły, nie są bowiem wyłącznie nośnikiem fraz kluczowych, pod które dana strona się pozycjonuje. To wartość dodana. Duże znaczenie jednak ma jej strona merytoryczna, a nawet emocjonalna (tj. czy budzi u czytelnika określone odczucia, skłaniające go do pożądanej reakcji).
Narzędzie to, wykorzystywane przez marketing online, przede wszystkim dostarcza targetowi informacje, w jaki sposób artykuł/usługa rozwiązuje konkretny problem zainteresowanego, a niekiedy odgrywa rolę instruktażu, prezentując np. możliwości danego urządzenia czy aplikacji. Pełni także funkcję informacyjną o aktualnościach w danej organizacji oraz wpływa na wizerunek firmy. Content marketing prowadzony jest zarówno na stronie internetowej należącej do przedsiębiorstwa, jak i w jego mediach społecznościowych.
Reklamy w sieci wyszukiwania wyszukiwarki
W przeciwieństwie do pozycjonowania, kampanie sponsorowane np. w Google Ads to zdecydowanie najszybszy sposób na to, by natychmiast zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce. Ta metoda polega na wykupieniu linków np. wyszukiwarce czy reklam w serwisach partnerskich lub należących do Googla. Reklamy mogą pojawiać się w formie linków na szczycie, jak i na samym dole wyników wyszukiwania (oznaczone są jako „sponsorowane”), ale i np. w formie reklamy wideo na YouTube czy bannerów na stronach internetowych.
Zalety? Wysoka celowalność, elastyczny budżet, doskonała mierzalność, szerokie możliwości optymalizacji. Dostęp do statystyk pozwala też na bieżąco śledzić postępy i efektywność kampanii. Nie oznacza to jednak, że jest to łatwy sposób na promocję. Marketing w Internecie z użyciem tej metody wymaga wiedzy i doświadczenia, aby uniknąć przepalania budżetu.
Social Media Marketing

Platformy społecznościowe stanowią potężną i newralgiczną przestrzeń dla firm, pragnących wypromować swoją działalność. Dzisiaj niewielu wyobraża sobie marketing w Internecie bez wykorzystania fanpage’a na Facebooku czy Instagramie. Social Media pozwalają przede wszystkim budować zwartą i lojalną społeczność wokół marki, jak i wzmacniać jej identyfikację wśród wszystkich użytkowników.
Obecnie portale społecznościowe zapewniają firmom możliwość korzystania z narzędzi reklamowych, takich jak Facebook Ads, który pozwala tworzyć rozmaite treści marketingowe. Dzięki nim można m.in. wyznaczyć konkretne godziny emisji treści, jak i sprofilować grupy użytkowników na podstawie preferencji i metryki jej członków.
E-mail marketing
Klasyczny marketing online opiera się również na przesyłaniu treści promujących działalność bezpośrednio na skrzynkę e-mailową użytkowników. Dzięki newsletterowi czy autoresponderom można trafić do grupy odbiorców o wysokiej intencji zakupowej. Dzięki temu, mimo że to jedna z najstarszych form reklamy w sieci, wciąż wykazuje wysoką efektywność przy relatywnie niskim koszcie.
Atuty marketingu internetowego
Pod wieloma względami marketing online przewyższa klasyczne formy reklamowania. Przede wszystkim jest bardziej precyzyjny, co korzystnie wpływa na koszty, obniżając je. Efekty kampanii w sieci są też łatwiej mierzalne. Serwisy służące do reklamowania udostępniają liczne narzędzia analityczne, pozwalające korygować działania i elastycznie ustawiać budżet przeznaczony na promocję. Zapewniane dane pomagają także wspierać sprawdzające się taktyki i eliminację tych mniej efektywnych.
Wybrane narzędzia wykorzystywane w tego typu działalności umożliwiają również uzyskanie niemal natychmiastowych rezultatów. Tyczy się to m.in. kampanii sponsorowanych, dzięki którym np. promowane produkty lub usługi są od razu widoczne w wyszukiwarce. Sprawdzone promocje można też zautomatyzować, więc nakład czasu na marketing w Internecie z użyciem tej metody znacznie się skraca (co nie zmienia faktu, że kampania wciąż wymaga optymalizacji!).
Do największych zalet jednak należy celowalność takich kampanii. Narzędzia dostępne w wyszukiwarce czy social mediach pomagają dokładnie sprofilować, kim jest odbiorca i czego będzie szukać. Marketing sieciowy pozwala też określić lokalizację i czas, w jakim reklama będzie wyświetlana. Dzięki temu budżet da się efektywnie regulować i optymalizować, aby ustrzec się przed zbędnymi wydatkami.
Jeśli marketing w Internecie prowadzony jest w social mediach, bardzo szybko można liczyć na informację zwrotną dotyczącą kampanii. Przy obserwacji innych wskaźników, monitorowanie komentarzy, dyskusji i reakcji użytkowników danego serwisu często dostarcza istotnych danych o tym, jakie mogą być efekty danej reklamy.
Sprawdź również: Ile kosztuje reklama w Google? Przykładowy cennik reklamy PPC
Marketing online – jak robić to dobrze?

Każda metoda promocji wymaga skrupulatnego planowania. Również marketing online. Zdefiniowanie grupy docelowej, wybór narzędzi i kanałów, jakimi chce się dotrzeć do jej członków, określenie budżetu i wskaźników, pozwalających kontrolować efektywność – to jedynie część zadań, jakie czeka zespół odpowiedzialny za marketing w Internecie. W praktyce więc potrzeba wiedzy i doświadczenia, dzięki którym zoptymalizowane zostaną wydatki do założonych celów, a – w razie konieczności – dokona się odpowiednich korekt w działaniach. Ze względu na złożoność procesu, wiele firm oddelegowuje te czynności na podmioty zewnętrzne, których specjalnością jest marketing online. Choć zatrudnienie profesjonalnej agencji interaktywnej może wydawać się kolejnym kosztem, to umiejętności specjalistów mogą zapewnić wysoki zwrot inwestycji.