Dobra treść ma ogromne przełożenie na konwersję ruchu na każdej stronie internetowej. Zdarza się, że część osób traktuje teksty w serwisie jako formę zapychaczy, jednak nie bez przyczyny w profesjonalnych agencjach interaktywnych istnieją całe działy zajmujące się content marketingiem. Zresztą… jeden z najbogatszych ludzi, którzy zmienili oblicze korzystania z komputerów i Internetu – Bill Gates – ujął to najtrafniej „Treść jest królem”. Tworzenie opisów usług, produktów czy kategorii, a także artykułów to nie lada sztuka. Jeśli chcesz podjąć tę rękawicę samodzielnie i dowiedzieć się, jak pisać teksty SEO – zachęcamy do zapoznania się z tym artykułem.
Po co treści na Twojej stronie?
Dobrze zaprojektowana nie tylko prezentuje dany wyrób czy usługę. To często wartość dodana, niosąca ze sobą szereg informacji na ich temat. Innymi słowy – tekst publikowany na stronie wykracza poza np. opis znajdujący się na opakowaniu danego produktu.
W 3-4 tysiącach znaków łatwo przytoczy się szereg argumentów, przemawiających za wyborem konkretnej pozycji. W tym zakresie autor ma szansę wskazać m.in., jakie problemy ona rozwiązuje, kto najbardziej z niej skorzysta oraz przytoczyć szereg dowodów na prawdziwość swoich słów. Opis może być też formą opowieści, do której zaprasza się użytkownika sieci. Często bowiem, zwłaszcza w przypadku wyrobów rzemieślniczych, odchodzi się od sztampowych treści służących prostemu przedstawieniu wyrobu. Zamiast tego tworzy się historię.
Z drugiej strony – teksty na strony WWW służą nie tylko contentowi. To także nośniki fraz kluczowych. To dzięki publikowanym treściom można przemycić wyrażenia, jakie są wpisywane przez użytkowników sieci np. w Google. Roboty wyszukiwarki wyszukują je na stronach i, jeśli serwis ma u nich odpowiedni autorytet, wyświetlają je wyżej w SERP-ach. Jeśli wraz z takimi frazami jest wartościowy, merytoryczny content – prawdopodobieństwo znalezienia się wyżej w wynikach wzrasta! Artykuły na blogi z kolei mogą być wartościowym elementem strategii linkowania wewnętrznego.

Jak zacząć tworzenie contentu?
Zastanówmy się, jakiego rodzaju teksty w ogóle powinny pojawiać się na stronie. Będą to przede wszystkim:
- opis strony głównej,
- prezentacja firmy lub Twojej sylwetki („O nas”, „O mnie”),
- opisy kategorii,
- opisy produktów lub usług,
- artykuły blogowe.
Każdy z nich spełnia inną funkcję. Strona główna to wizytówka serwisu. Z jednej strony stanowi prezentację tego, co odbiorca może u Ciebie znaleźć, a z drugiej – przedstawia pokrótce Twoją markę i jej misję. W dziale „O nas” dużo większe znaczenie już ma profil danej firmy. Jej historia, przejścia, etapy rozwoju, ale i filozofia, jaką się kieruje… Ma to ogromny wpływ na to, jak działalność będzie postrzegana. Współcześni konsumenci przywiązują dużą wagę do wartości, w tym m.in. ekologii czy praw pracowniczych.
Dobry opis kategorii stanowi zaproszenie do zainteresowania się tym, co klient u Ciebie znajdzie. Skupienie się na atutach każdego działu, w tym np. na prezentacji sprawdzonych marek (jeśli są stale w Twojej ofercie) lub rodzajów produktów może zachęcić do dalszej eksploracji asortymentu.
Tekst na stronie produktu to absolutny must have. Brak informacji lub szczątkowe dane na temat wyrobu mogą skutecznie zniechęcić odbiorcę. Gdy jednak na stronie widnieje wartościowy content, prezentujący m.in. największe atuty produktu lub usługi, ich przeznaczenie oraz jakie wartości dodane ze sobą niosą – odbiorca może być bardziej skłonny do skorzystania z oferty.
Poza opisami mamy artykuły. To sposób na poszerzenie wiedzy internautów na temat wybranych wyrobów, a jednocześnie metoda np. na wyodrębnienie najważniejszych produktów, dostępnych w danym sklepie internetowym. Tworzenie rankingów, zestawień, złożonych prezentacji (np. w stylu unboxingu czy recenzji) pomaga zaprezentować najważniejsze cechy, w tym atuty, danego przedmiotu, niezależnie od tego, czy to kosmetyk, odzież, czy elektronika.
Pomyśl sam – nim dokonasz zakupu lub wybierzesz jakąś usługę, chcesz dowiedzieć się o nich jak najwięcej. Jesteś w końcu świadomym konsumentem i chcesz mieć poczucie, że wybrałeś najlepszą ofertę. Im więcej konkretów więc będziesz mógł poznać na temat interesujących Cię pozycji, tym lepiej. A jeśli będziesz mógł te informacje znaleźć w jednym sklepie internetowym, tym dla Ciebie wygodniej. Dostrzegasz już ten schemat, prawda?
Sprawdź również: Jak pisać bloga by wspierał działania SEO?

Podstawowe zasady pisania tekstów na stronę
Dotychczas skupiliśmy się bardziej na funkcjach poszczególnych treści, jakie mogłyby się znaleźć w Twoim serwisie. Jak jednak stworzyć dobry opis strony internetowej? Sprawdź poniższe porady.
Dobry tytuł i mocny start
Co do zasady – w przypadku opisów kategorii czy produktów ważne jest, aby tytuł odnosił się precyzyjnie do zawartości podstrony, np. nazwy konkretnego produktu lub usługi. Nieco inaczej wygląda to w przypadku artykułów. Projektując ich tytuł, warto zadbać o chwytliwość. Czytelnicy zwracają szczególną uwagę na wyliczenia i rankingi, gdyż pozwalają im łatwiej określić, jaka pozycja będzie dla nich najlepsza. Przykładowo mogą one brzmieć:
- 5 powodów, dla których warto skorzystać z pomocy specjalistów od SEO,
- Najlepsze prezenty dla bliskiej kobiety – poznaj 6 naszych propozycji,
- Ranking 10 najlepszych smartfonów w cenie od 1500 do 2000 złotych.
Oprócz tytułu duże znaczenie ma pierwsze zdanie, a nawet cały akapit. Powinien on przykuwać uwagę i wzbudzać zainteresowanie, aby czytelnik miał ochotę przejść do oferty lub dalszej części treści. Oczywiście – nie trzeba zaczynać Hitchcockiem – od trzęsienia ziemi, by napięcie później tylko rosło, ale warto zastanowić się nad mniej standardowym początkiem. Ewentualnie można uderzyć wprost w konkret. Wiele zależy od tego, jakiego typu biznes prowadzisz.
Trzymaj się meritum
Powszechnym problemem opisów i artykułów jest… lanie wody. To pokłosie traktowania tekstów jako zapychaczy. Może dzięki temu umieści się więcej fraz, ale brak merytorycznych treści – z jednej strony – wpłynie negatywnie na pozycję witryny w SERP-ach, a z drugiej – działa odpychająco na użytkowników oczekujących przede wszystkim konkretów. Ponadto warto stosować różne przykłady i dowody w postaci analiz czy badań naukowych, potwierdzających podane tezy. Kiedy możesz – korzystaj też ze społecznego dowodu słuszności – opinii klientów, którzy wyrazili zdanie na temat produktu lub usługi.
Treść, która odpowiada na oczekiwania
Każdy użytkownik pojawia się na Twojej stronie z jakiegoś powodu, nawet jeśli jemu samemu wydaje się, że to przypadek. Pomyśl, jakie oczekiwania ma osoba trafiająca na Twoją stronę. Nowe, modne buty? Czy może praktyczne ubranie na co dzień? Lub gadżet związany z jego ulubionym uniwersum? Wejdź w jego buty i pomyśl, czego Ty byś szukał na jego miejscu, a następnie przekuj to w treść, która odpowiada potrzebom danego targetu.
Konspekt lub plan treści
Jeśli masz problem z utrzymaniem meritum treści – istnieje prosty sposób, by sobie w tym pomóc. Zacznij od nagłówków. Będą one dla Ciebie jak konspekt, dzięki czemu unikniesz powielania tych samych treści, a jednocześnie tekst będzie uporządkowany. Pamiętaj, że zawsze możesz je przekształcać, aby lepiej dopasować do całego contentu!
Język korzyści zamiast języka straty…
Czy wiesz, że podczas scanningu (czyli pobieżnego czytania tekstu) mózg rzadko kiedy dostrzega słowo „nie”? Poza tym treść negatywna (tzw. język straty) może czasem zniechęcać do podjęcia decyzji zakupowych (sprawdza się w określonych przypadkach). Dlatego dużo lepiej spisuje się język korzyści. Co klient zyska, wybierając konkretną ofertę? Jakie wartości dodane za nią idą? Zaprezentuj je! Przykładowo – sprzedajesz przydomowe place zabaw? Podkreśl, że dzięki nim dziecko spędzi więcej czasu na świeżym powietrzu!
… i język Twojego odbiorcy
Rzadko kiedy zdarza się, żeby opis był „dla wszystkich”. Każda firma ma określony profil i zwraca się do konkretnych odbiorców. Powinieneś więc pisać językiem, jakiego oni używają i dostosować treść do ich poziomu.
Odpowiednia korekta
Wielu autorów przywiązuje się do swoich tekstów. To poważny błąd, gdyż… ogranicza możliwość dostrzeżenia błędów. Po napisaniu opisów, czy artykułów – warto dać im „poleżakować” np. do następnego dnia. To pomaga nabrać nieco dystansu, a z drugiej strony – spojrzeć na nie z perspektywy odbiorcy. Im mniej błędów oraz im bardziej zrozumiała treść dla odbiorcy, tym lepiej.
Sprawdź również: Na czym polega komunikacja marketingowa?
Przygotowanie profesjonalnych tekstów możesz zostawić innym!
W tym krótkim poradniku opisaliśmy pokrótce, jak możesz samodzielnie przygotować dobre teksty na stronę. Niemniej – opanowanie do perfekcji tworzenia treści wymaga wiedzy i doświadczenia. Jeśli więc chcesz mieć pewność, że opisy produktów, kategorii, a także artykuły, które znajdą się na Twoim blogu, będą profesjonalne i przełożą się na wzrost zainteresowania ofertą – postaw na współpracę z wyspecjalizowaną agencją interaktywną lub sprawdzonym copywriterem.