Blogi internetowe już dawno przestały być tylko formą wymiany myśli w sieci między użytkownikami Internetu czy nawet przestrzenią na społeczne dziennikarstwo. Dzisiaj profesjonalny blog to dla wielu firm narzędzie marketingowe, które wpływa na ich wizerunek, służy im do komunikowania się z odbiorcami, ale i promowania usług czy produktów m.in. przez wskazywanie ich użyteczności. Dlatego prowadzenie samodzielnego portalu, jak i wdrożenie sekcji z artykułami np. na stronę sklepu czy kancelarii prawnej, stało się normą, ale i stanowi dość istotne wyzwanie, jednocześnie niosąc potencjalnie ogromną wartość dodaną. Jak zarabiać na blogu? O tym opowiemy w tym artykule. Zapraszamy do lektury.

Blog jako samodzielnie zarabiająca strona
Blogi to przede wszystkim sposób wielu osób na dodatkowy lub nawet podstawowy zarobek. Warto o tym wspomnieć, gdyż także ci użytkownicy mogą mieć swój udział w tworzeniu strategii marketingowej firmy, a – z drugiej strony – pewne metody zarabiania na nim są zbliżone do tych, jakich używa się w e-commerce.
Jak więc blogowicze mogą zarobić na treściach, które publikują? Przede wszystkim przez afiliację. Influencer, np. w zamian za określony procent od sprzedaży, może recenzować lub promować produkty danego producenta czy sklepu. Czy to efektywny sposób na to, jak zarobić na blogu? Tak – pod warunkiem że czytelnik dotrze na jego stronę przez link osadzony w artykule i będzie ostatnim ogniwem przed decyzją zakupową. Treść jednak musi być wysoce rzetelna i skłaniać użytkownika do określonej akcji. Zachęcająco działają też akcje promocyjne (np. kody rabatowe).
Kolejny sposób to treści sponsorowane. Firmy zainteresowane dotarciem do konkretnej grupy docelowej zgłaszają się do danego blogera, aby ten zamieścił u siebie na blogu (często – przygotował i opublikował) artykuł z reklamą jego produktu lub usługi. W tym przypadku są to materiały opłacane z góry, więc nie ma tu zależności od wygenerowanego lub skonwertowanego ruchu od bloga do strony.
W końcu – blogerzy mogą zarabiać przez reklamy banerowe. Po umieszczeniu takiej reklamy, w zależności od modelu rozliczeń, wpływy są albo z liczby wyświetleń danej treści, albo z kliknięć. W przypadku banera z afiliacją, gdy to konkretna firma zgłasza się do autora strony, by zamieścić na niej swój materiał, twórca treści ma większą kontrolę nad tym, co się u niego wyświetla.
Jak firma może zarabiać na blogu?
Powyżej przedstawiliśmy, jak zarabiać na blogu mogą twórcy. Bardziej złożone jednak jest to, jak zarobić na blogu może firma, która wykorzystuje go jako dodatkową sekcję do swojego serwisu. Warto zaznaczyć, że artykuły zamieszczane w takim dziale mogą znacząco wpłynąć na wyniki finansowe działalności. Jak?
Pozyskanie większego ruchu
Wartościowe artykuły, które poszerzają wiedzę o konkretnych produktach lub usługach, są pożądane przez wielu klientów, stojących przed decyzją zakupową. Nim np. wybiorą nowy telefon, komputer, książkę, blender lub cokolwiek innego – często chcą dowiedzieć się o nim więcej. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że wpisując określone zapytania, np. o funkcjonalność danego urządzenia lub „czy warto” kupić dany sprzęt, jaki wcześniej znalazł w ofercie danej firmy, trafią np. na dział z recenzjami poszerzającymi wiedzę o nim.
Z jednej strony więc generuje to większy ruch. Z drugiej – przydatne dla użytkowników dane mogą zachęcać ich do podejmowania pożądanych decyzji zakupowych. Istnieje również duże prawdopodobieństwo, że – jeśli odbiorcy znaleźli odpowiedzi na nurtujące ich pytania, to wrócą ponownie do konkretnego serwisu. Jest to więc skuteczny, choć pośredni, sposób na to, jak zarabiać na blogu.
Blog w strategii pozycjonowania
Artykuły publikowane w takim dziale dostarczają nie tylko informacji. To także źródło potencjalnych linków. Obecnie strategia link buildingu zakłada tworzenie bloga m.in. właśnie po to, by w treści takich wpisów zamieszczać hiperłącza prowadzące do różnych produktów czy usług dostępnych w ofercie. Kolejne, jakościowe linki zaś pozwalają poprawić renomę danego serwisu, co przekłada się na większe zaufanie ze strony robotów Google’a. Mogą one więc plasować witrynę wyżej w wynikach wyszukiwania.
To z kolei jasno oznacza, że to efektywny sposób na to, jak zarobić na blogu, gdyż bezpośrednio wiąże się z powyższym punktem – zwiększeniem ruchu na stronie. Tym razem jednak przyczyną będzie lepsza widoczność w SERP-ach.
Profesjonalny blog buduje wizerunek eksperta

Użytkownicy sieci często są świadomymi konsumentami, którzy chcą mieć pewność, że rozpatrzyli wszelkie „za” i „przeciw” decyzji o zakupie czy skorzystaniu z danej usługi. Wartościowe treści, odpowiadające na ich pytania i potrzeby mogą skutecznie utwierdzić ich w przekonaniu, że pozyskali wystarczająco dużo informacji, by skorzystać (lub nie) z danej oferty.
Czy wiesz, jak zarabiać na blogu jako ekspert? Przede wszystkim tworząc wysoce merytoryczny i kompletny content, budzący zaufanie i chęć posiadania konkretnego produktu lub skorzystania z usługi. W tym przypadku nie chodzi o „pudrowanie” i stwierdzanie, że dany wybór będzie „najlepszy”. Dużo ważniejsze będzie:
- dlaczego,
- dla kogo,
- jakich okolicznościach…
… oraz wykazanie wszelkich silnych stron lub potencjalnych wyzwań związanych np. z użytkowaniem danego sprzętu. Konsumenci zazwyczaj oczekują, że sprzedawca lub dostawca usług „zadba” o nich, także zapewniając im wszelkie wymagane przez nich informacje, mimo że czasem nawet nie zdają sobie z tego sprawy.
Google AdSense na firmowym blogu
Blog firmowy również może być miejscem, gdzie będą wyświetlane płatne reklamy. Działa to zupełnie tak, jak w przypadku zwykłych blogerów, tj. w dziale lub poszczególnych artykułach wydzielone są sekcje, gdzie pojawiają się materiały z sieci reklamowej Google.
Płatne subskrypcje do wybranych treści
Czy wiesz, jak zarabiać na blogu, korzystając ze swojej wiedzy? Wizerunek eksperta, który zachęca do skorzystania z oferty, to jedna strona medalu. Firmy o wyrobionej renomie mogą również oferować treści Premium, dostępne wyłącznie po opłaceniu subskrypcji. Zwykle w takich wpisach autorzy dzielą się specjalistyczną, mało popularną wiedzą, mającą wartość dla konkretnej grupy odbiorców. Mogą to być nie tylko artykuły, ale i np. raporty branżowe czy analizy przydatne z perspektywy konkretnej grupy odbiorców.

Jak zarabiać na blogu? O tym trzeba pamiętać!
Zarówno blogerzy, jak i firmy prowadzące dział z artykułami dotyczącymi ich oferty, mają szansę uzyskania realnych korzyści z dostarczania internautom dodatkowych informacji. Aby jednak było to możliwe, należy pamiętać o tym, że – podobnie jak np. sklep internetowy, tak i blog musi być właściwie pozycjonowany. W końcu – jak zarabiać na blogu, jeśli byłby niewidoczny!?
Co to oznacza? Przede wszystkim – musi być on doskonale przygotowany technicznie. Powinien działać szybko, być responsywny niezależnie od urządzenia, z jakiego korzysta czytający, a treści nasycone słowami kluczowymi. Na widoczność wpływa również jakość artykułów. Podkreślmy – chodzi nie tylko o walory merytoryczne (choć są one nie do przecenienia!), ale i m.in. strukturę: czy właściwie oznaczone zostały nagłówki, czy tekst dzieli się na akapity, wypunktowania, być może ma grafiki uatrakcyjniające jego odbiór, a także – czy jest poprawny językowo. Nierzadko szczególnie o tym ostatnim punkcie się zapomina.
Poprawność językowa ma duże przełożenie na odbiór świadomych czytelników. Wielu z nich od razu wychwytuje potencjalne błędy. Jednakże warto wiedzieć, że ma ona też znaczenie dla robotów. Z tego powodu warto zadbać o to, aby teksty były bezbłędne, a do tego – angażujące i spójne, jeśli chodzi o charakter.
Jak zarobić na blogu?

Wbrew pozorom przygotowanie takiej sekcji, jak i pisanie artykułów, które trafią do odbiorców danej marki, stanowi nie lada wyzwanie. Z tego powodu firmy często decydują się na współpracę z osobnymi podmiotami, prowadzącymi nie tylko sklep, ale i blog. Specjaliści od SEO dbają o stronę techniczną, aby był on widoczny, z kolei copywriterzy – o stronę językową. Synergia działań profesjonalistów zaś może sprawić, że wzrośnie zainteresowanie zarówno ofertą, jak i treściami m.in. poradnikowymi, z nowościami i felietonami. Decydując się na outsourcing w tym zakresie, prowadzący firmę nie muszą już zastanawiać się, jak zarobić na blogu, a mogą skupić się na tym, co dla nich najważniejsze – rozwoju swojej działalności.