Rynek instalacji fotowoltaicznych jest specyficzny. Z jednej strony jest duże zainteresowanie przy jednoczesnej nieufności, a z drugiej – konkurencja na nim nabiera rozpędu. Dlatego potrzebna jest odpowiednia reklama. Fotowoltaika to Twoja branża? Chcesz wiedzieć, jak skutecznie dotrzeć do klientów? Zachęcamy zatem do zapoznania się z tym artykułem, gdzie szerzej poruszamy kwestię promowania organizacji zajmujących się ich dystrybucją i sprzedażą.
Jakie wyzwania wiążą się z reklamą fotowoltaiki?
W ostatnich czasach rynek OZE przeżywa dynamiczny rozkwit. Wynika to nie tylko z zainteresowania konsumentów takimi rozwiązaniami, ale i z prawnych uwarunkowań, jakie tworzy Unia Europejska w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Okazją do tego, aby inwestować w taką technologię, są również różne programy wsparcia ze strony państwa, jak i samej UE. Jednak pomiędzy rozkwitem branży a zdolnością docierania do klienta pojedynczych firm zajmujących się dystrybucją i montażem takich rozwiązań, jest dość długa droga.
Wynika to z kilku przyczyn. Wśród nich wymienia się m.in.:
- mocne nasycenie rynku,
- zainteresowanie vs ostrożność w kwestii opłacalności montażu takich instalacji i wyboru wykonawcy,
- sezonowość branży (większe zainteresowanie przypada na cieplejsze miesiące w roku),
- duża konkurencyjność fraz globalnych.
Ponadto warto zauważyć, że prawo w zakresie fotowoltaiki stale ulega zmianie. Tyczy się to zarówno kwestii związanych z uprawnieniami użytkowników takich instalacji, jak i programów dofinansowania (tylko w pierwszym kwartale 2025 roku sztandarowy program „Czyste powietrze” przechodził głębokie zmiany po wcześniejszym zawieszeniu).

Dlaczego odpowiednia strategia w reklamie fotowoltaiki online jest tak ważna?
Wymienione wyżej wyzwania dobitnie pokazują, że reklama fotowoltaiki wymaga przemyślanej strategii marketingowej. Do tego zaś trzeba rozpoznać potrzeby klientów, ale i konkurentów, szczególnie w kontekście analizowania ich działań, stosowanych słów kluczowych i treści, jakie publikują na swojej stronie internetowej.
Po takiej analizie należy stworzyć odpowiednią strategię, obejmującą m.in.:
- SEO (od dobrania stosownych fraz, przez publikację wartościowego contentu, po wdrożenie strategii link buildingu),
- płatne kampanie reklamowe,
- inne kanały komunikacji marketingowej.
Każdy z tych elementów ma możliwość przełożenia się na wyższą widoczność, nawet pomimo dużej konkurencji, ale i daje szansę na poprawę współczynnika konwersji. To z kolei oznacza okazję do pozyskania wartościowych leadów, a co za tym idzie – realnego zysku. Przyjrzyjmy się bliżej ww. narzędziom i zastanówmy się, w jaki sposób dzięki nim reklama systemów fotowoltaicznych może być skuteczna.
Sprawdź również: Co to jest SEO? Na czym polega pozycjonowanie stron?
SEO – podstawa reklamy dla firm fotowoltaicznych
Działania z obszaru SEO to podstawa w zakresie promowania firm online. Nie inaczej jest w przypadku fotowoltaiki. Co, oprócz m.in. optymalizacji technicznej, przyspieszającej działanie strony lub poprawiającej interfejs i nawigację, będzie konieczne, aby skutecznie reklamować swoją działalność w sieci? Dowiedz się poniżej!
Frazy long-tail i pozycjonowanie lokalne
Ogólne wyrażenia w tym przypadku, przynajmniej na początku, dają znikomą pewność poprawy widoczności w SERP-ach. Z tego powodu konieczne jest znalezienia wyrażeń, które są mniej popularne, ale wciąż skuteczne. Należą do nich m.in. frazy długiego ogona.
Mimo niskiej konkurencyjności (m.in. ze względu na swoją długość – składają się z kilku słów), są wpisywane częściej przez klientów zdecydowanych skorzystać z takiej usługi. Lepiej wyrażają również ich oczekiwania. Oznacza to więc, że – potencjalnie – będą bardziej skłonni wybrać oferty firm, które wyświetlą się im jako pierwsze.
Oprócz long-taili dużą skutecznością wykazuje się pozycjonowanie na frazy lokalne (czyli te z nazwami miast, powiatów czy województw). Nawet jeśli firma nie leży w regionie wyszukiwania lub ma zasięg ogólnopolski, wystarczy przygotować podstrony dla konkretnych lokalizacji. To z kolei wiąże się z bardziej rozbudowaną strukturą serwisu, co, przy odpowiednim „zagraniu” treściami – potencjalnie – stanowi szansę na zwiększenie widoczności.
Content marketing w reklamie firm fotowoltaicznych
Opisy na stronach odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu, ale i konwersji ruchu. W jaki sposób? Zacznijmy od faktu, że unikalne teksty na każdej podstronie (w tym inne dla osobnych województw, w których działa firma) są nośnikami fraz. To w naturalny sposób korzystnie wpływa na widoczność całego serwisu w SERP-ach.
Równie istotna jednak jest warstwa merytoryczna. W przypadku klienta zainteresowanego skorzystaniem z oferty istnieje większe prawdopodobieństwo, że zamiast skanować treść wzrokiem, bardziej się w nią zagłębi w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytania. Tyczy się to zarówno opisu usług, jak i artykułów na blogu. Dostarczając mu konkretne, wartościowe informacje, łatwiej buduje się ekspercki wizerunek, a tym samym – zyskuje zaufanie odbiorców. To z kolei przekłada się na konwersję ruchu – czy to zapisu do newslettera, czy w formie zapytania o ofertę.
Sprawdź również: Indeksowanie strony internetowej w Google – co to znaczy i ile trwa?
Strategia linkowania dla firm fotowoltaicznych
Strategia link buildingu opiera się na tworzeniu wartościowych linków wewnętrznych (m.in. między blogiem a konkretnymi podstronami z ofertą) oraz zewnętrznych. Do tego zaś konieczne jest pozyskiwanie linków z uznanych przez roboty Google’a źródeł oraz usuwania hiperłączy z serwisów o wątpliwej reputacji. W przypadku pozycjonowania się lokalnego, ważne, by pozyskiwać odnośniki również w lokalnych serwisach.

Płatne kampanie a reklamowanie fotowoltaiki
SEO to jedna strona medalu. Druga to płatne kampanie, które natychmiast podnoszą widoczność. Google Ads pozwala ad hoc dotrzeć do osób poszukujących usług z zakresu sprzedaży czy montażu fotowoltaiki. Optymalizacja kampanii wymaga doboru odpowiednich słów kluczowych, wyrażających intencję zakupową klienta, a jednocześnie o niższej konkurencyjności, ale nie tylko.
Duże znaczenie ma również nagłówek, jaki pojawi się w wyszukiwarce, w sekcji linków sponsorowanych. „Bezpłatna konsultacja”, „Zajmujemy się formalnościami” – to tylko wybrane przykłady takich tytułów. Warto też przygotować odrębną reklamę dla każdego obsługiwanego regionu i miast. Oprócz tego – należy zadbać o najlepszą możliwą optymalizację stron, gdzie prowadzą reklamy.
Poza tym w sieci reklamowej Google warto wykorzystać remarketing. Dzięki niemu internauci, którzy byli już na danej stronie, ale, przykładowo, nie zapisali się do newslettera, będą mieli wyświetlane reklamy dotyczące konkretnych ofert na banerach zamieszczonych w innych serwisach.
Ostatecznie – choć reklamy w formie graficznej (czyli znów – banery) nie zapewniają wysokiej konwersji, to świetnie sprawdzają się w budowaniu świadomości marki. Warto więc rozważyć ich wykupienie, choć zawsze to zależy od aktualnych celów biznesowych firmy.
Sprawdź również: Pozycjonowanie szerokie – na czym polega i kiedy warto je stosować?
A co z innymi kanałami promocji?
Powyżej przedstawiliśmy podstawowe narzędzia, z użyciem których może być promowana fotowoltaika. Reklama naturalnie może być także publikowana w innych miejscach. Bez wątpienia wysoką skuteczność mają akcje promocyjne w social mediach. Kluczem jednak jest zwiększenie widoczności w Google, gdyż to właśnie tam wielu klientów będzie poszukiwała takich ofert. Jeśli natomiast chcesz skupić się przede wszystkim na rozwoju swojej firmy i oferowaniu najwyższej jakości usług – zostaw kwestie jej promocji w sieci specjalistom, którzy zadbają o jej profesjonalny wizerunek w wyszukiwarce.