W warunkach dużej konkurencji konieczne jest opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej. Tyczy się to m.in. takich przedsiębiorstw, jak warsztaty samochodowe, które często mierzą się z konkurentami nawet w niewielkich miejscowościach. Jak można skutecznie wypromować taką firmę w sieci? Jeśli chcesz się tego dowiedzieć – przeczytaj ten artykuł!
Reklama warsztatu samochodowego – co warto uwzględnić na wstępie?
Serwis samochodów to popularna usługa, z jakiej można skorzystać nie tylko w miastach powiatowych, ale nawet niewielkich miejscowościach gminnych. Nawet w małych miasteczkach często istnieje więcej niż jeden taki zakład. Jasno z tego wynika, że przedsiębiorcy z tej branży mierzą się z dużą konkurencją. Nomen omen – wyścig o klienta w Internecie wciąż trwa, dlatego ważne jest, aby się wyróżnić wśród innych.

Od samego początku funkcjonowania biznesu w sieci duże znaczenie ma budowanie wizerunku eksperta. Z tego powodu na stronie powinny znajdować się profesjonalnie przygotowane treści, dostarczające informacji o ofercie, a jednocześnie przystępne dla przeciętnego internauty. Do tego zaś niezbędne będzie rozpoznanie swojego targetu, w tym poznanie jego oczekiwań i potrzeb. Znając swoich klientów, łatwiej nie tylko przygotować odpowiednią strategię marketingową, ale i dobrać komunikację tak, aby zyskać ich zaufanie.
Sprawdź również: Opinie o firmie w Google – najważniejsze informacje
Działania SEO a reklama warsztatu samochodowego
Jeśli do tej pory nie zetknąłeś się z terminem „pozycjonowania”, to najwyższa pora, abyś go poznał. Reklama warsztatu samochodowego w sieci opiera się w dużej mierze na jego stronie. Ta, żeby była widoczna, musi być właściwie pozycjonowana, czyli musi wzrastać jej widoczność w wyszukiwarce Google. Można to osiągnąć na różne sposoby, ale podstawowe metody to:
- optymalizacja techniczna strony,
- dobór odpowiednich fraz kluczowych,
- publikacja wartościowego contentu oraz optymalizacja istniejących treści,
- stworzenie i wdrożenie strategii linkowania.
Przed tym jednak konieczny będzie audyt i rekonesans wśród konkurencji. Pierwsze narzędzie umożliwia rozpoznanie własnych silnych i słabych stron (konkretnie ujmując – co wymaga poprawy w serwisie i poza nim), drugie – pomaga ocenić dotychczasowe działania konkurentów, co bywa przydatne w określaniu najlepszej strategii dla siebie.
Optymalizacja techniczna strony
Dzięki audytowi sprawdzi się kondycję strony internetowej warsztatu. Jeśli występują błędy w kodzie, interfejs użytkownika jest mało intuicyjny, a witryna wolno się wczytuje – będzie to negatywnie wpływać z jednej strony na pozycję, a z drugiej – na odbiór serwisu przez jego gości. Po takich testach, w ramach dalszej współpracy, następuje optymalizacja techniczna, tj. usuwa się wszelkie mankamenty serwisu i poprawia poszczególne elementy, co już ma duże przełożenie na pozycję w rankingach. Dopiero wtedy można przystąpić do dalszej pracy.
Dobór odpowiednich fraz kluczowych
Pozycjonowanie nie może odbywać się bez odpowiednich słów kluczowych. To frazy, które internauci wpisują, chcąc znaleźć konkretną usługę czy produkt. W warunkach dużej konkurencji bardzo ważne jest, aby znaleźć wyrażenia nisko konkurencyjne, ale z drugiej strony najlepiej odzwierciedlają intencje użytkownika.
Wobec tego duże znaczenie w pozycjonowaniu mają np. frazy mid- oraz long-tail, mające wysoki potencjał konwertowania ruchu – oznacza to, że klient, który odnajdzie na wyrażenie „długiego ogona” stronę, potencjalnie chętniej skorzysta z zaprezentowanej na niej oferty.
W przypadku warsztatów samochodowych często stosuje się tzw. pozycjonowanie lokalne. Dla firm działających na konkretnych obszarach tworzy się odpowiedni profil w Google i uzupełnienia takie dane jak lokalizacja – w tym dokładny adres, numer telefonu, adres e-mail i strony www. Ponadto pozycjonuje się ją pod frazy z nazwami lokalnymi. Mogą one brzmieć przykład:
- serwis samochodów marki Mercedes Poznań,
- warsztat samochodowy Pomorskie,
- auto serwis Wieliczka.
Content marketing w reklamie warsztatu samochodowego
Potencjalny klient wchodzący na daną stronę internetową musi być przekonany, że dany warsztat zapewni mu najlepsze usługi, a mechanik, który zajmie się pojazdem, jest specjalistą. Duże znaczenie w tym zakresie mają odpowiednie treści – te na stronach ofertowych, ale i na blogu.
Opisy usług powinny dostarczać niezbędnych informacji o ofercie. Dodatkowo muszą być przystępne, aby nawet laik mógł je zrozumieć. Podobnie artykuły na bloga, które stanowią poszerzenie wiedzy na tematy związane ze światem mechaniki samochodowej.
Wartościowe teksty:
- wpływają korzystnie na wizerunek firmy,
- zwiększają świadomość marki,
- zwiększają ruch na stronie,
- wspierają konwersję ruchu,
- są istotnym elementem strategii linkowania.
Strategia link buildingu – sposób na zwiększenie widoczności strony warsztatu
Wartościowe odnośniki mają duże znaczenie dla pozycji serwisu w wyszukiwarce. Dlatego warto zatroszczyć się o skuteczną strategię linkowania – on-site i off-site. Blog firmowy to doskonałe źródło linków wewnętrznych – hiperłącza mogą prowadzić od nich do konkretnych usług, co też może zachęcić klientów do skorzystania z nich. Podobnie publikacje na zewnętrznych serwisach (w przypadku pozycjonowania lokalnego – np. na regionalnych stronach informacyjnych) mogą pomóc być źródłem wartościowych linków, wpływających na autorytet witryny.

Sprawdź również: Co to jest SEO? Na czym polega pozycjonowanie stron?
Reklama warsztatu samochodowego w Google Ads
Poza pozycjonowaniem i podnoszeniem strony w wynikach organicznych duże znaczenie mają również płatne reklamy przygotowane z użyciem Google Ads. Dzięki nim serwis może być promowany:
- w wynikach wyszukiwania w formie linków sponsorowanych,
- w serwisach należących do Google’a,
- na stronach partnerów Google’a.
Przygotowanie kampanii wymaga jej właściwej optymalizacji. Oznacza to – ponownie, że trzeba dokładnie rozpoznać target – począwszy od jego potrzeb, po atrybuty (m.in. dane demograficzne, lokalizacja). Następnie na tej podstawie dobiera się frazy oraz tworzy reklamy dopasowane do każdej usługi. Trzeba też określić stawkę za pojedyncze kliknięcie oraz przygotować istotne z perspektywy odbiorcy treści z wezwaniem do działania. Same strony, do których będą prowadziły reklamy, powinny być zoptymalizowane tak, aby możliwie najszybciej prowadziły do konwersji ruchu – czy to wysłania zapytania, czy rezerwacji terminu usługi.
Remarketing – czyli jak ponownie ściągnąć klienta na stronę warsztatu
Zdarza się, że użytkownik sieci wejdzie na stronę, przejrzy ją, ale nie skorzysta z usługi. W takich przypadkach można sięgnąć po remarketing. Wówczas reklamy usług Twojego warsztatu będą pojawiać się w sieci reklamowej Google, czyli np. banerach wyświetlanych na innych stronach internetowych. To potencjalnie zachęci internautę do powrotu i konwersji ruchu w tej, czy innej formie.
Inne reklamy w sieci reklamowej Google
Celem reklamy często też jest budowanie świadomości marki. Wtedy mniejsze znaczenie ma konwersja ruchu, a większe – poprawienie widoczności firmy. Reklamy mogą wówczas pojawiać się w formie graficznej w różnych serwisach, w tym lokalnych. Ponadto warto przygotować reklamy video na YouTube. Wówczas będą one wyświetlać się np. osobom, które często oglądają treści związane z motoryzacją.
Sprawdź również: Jak nadać dostęp do Menadżera Profilu Firmy (dawniej Google Moja Firma)?
Skuteczna reklama warsztatu samochodowego
Odpowiednie wypozycjonowanie strony, w połączeniu z wartościowym contentem oraz płatnymi reklamami w wynikach wyszukiwania i sieci reklamowej Google mogą przełożyć się na zwiększenie ruchu, ale i jego konwersję. Wdrożenie jednak takiej strategii wymaga doświadczenia, umiejętności i zdolności indywidualnego spojrzenia na konkretny przypadek. Z tego powodu wielu właścicieli decyduje się na wsparcie ekspertów od SEO i – ogólnie – marketingu cyfrowego. Jeśli chcesz, aby Twój warsztat stał się bardziej widoczny w sieci – również sięgnij po pomoc speców od reklamy w Internecie.