Pojawienie się firmy w Internecie to dopiero początek walki o klienta w nim. Choć od czasów pandemii popularność e-commerce znacznie wzrosła, to obecnie przedsiębiorcy działający w cyberprzestrzeni muszą konkurować z licznymi podmiotami o podobnych profilach. Warto więc poznać skuteczne metody na pozyskiwanie klientów – niezależnie od tego, czy prowadzi się sklep online, czy też działalność usługową. Jak to zrobić? W tym artykule przedstawimy krótki poradnik, jak pozyskać klienta – zachęcamy do przeczytania go!
Jakie są skuteczne strategie walki o klienta?
Mimo że rynek e-commerce dynamicznie rozwijał się przed 2019, to prawdziwym katalizatorem dla branży stał się okres pandemii i lockdownów. Z jednej strony obawa o bezpieczeństwo, a z drugiej – prawne przymuszenie do szukania alternatyw dla zakupów stacjonarnych skłoniły ludzi, aby zaczęli korzystać z możliwości, jakie dawał Internet. A ten bardzo szybko zaczął oferować także te dobra, które można było kupić nawet w osiedlowym sklepiku, włącznie z żywnością.
Od tamtej pory rynek nie wyhamował, a wręcz przeciwnie – firmy odnajdują nowe sposoby dojścia do klienta w sieci, a konkurencja jest zażarta. To skłania do postawienia pytania – jak pozyskać klientów w warunkach tak ostrej walki o odbiorcę? Swojego czasu konkurencyjność e-commerce polegała m.in. na tym, że w sieci można było wiele produktów zamówić taniej. Trudno jednak wiecznie grać niższymi cenami, gdyż biznes w sieci też musi się opłacać.
Z tego powodu ogromne znaczenie zaczął odgrywać umiejętnie prowadzony marketing cyfrowy – zarówno on-site, jak i off-site. Metod, które pozwalają pozyskać i zatrzymać klienta wyróżnia się wiele, niezależnie, czy chodzi o sklep internetowy, czy o firmę usługową. Wśród tych sposobów można wymienić m.in.:
- skuteczne pozycjonowanie i wykorzystywanie płatnych kampanii reklamowych,
- dbanie o dobre doświadczenie z firmą w sieci,
- zatrzymywanie klientów przed opuszczeniem sklepu,
- przypominanie o pozostawionym koszyku,
- działalność w social mediach.
Przyjrzyjmy się tym zagadnieniom bliżej.
Pozycjonowanie i płatne kampanie
Przede wszystkim – klient musi jakoś znaleźć firmę, która zapewni produkty lub usługi, jakich potrzebuje. Z tego powodu duże znaczenie ma widoczność biznesu w sieci oraz pierwsze wrażenie, jakie on wywrze na wizytującej na stronie osobie.
Jedną z najważniejszych kwestii więc, o jakie należy zadbać, budując swoje małe internetowe imperium, to pozycjonowanie strony. Zadbanie o to, aby witryna była widoczna w wyszukiwarce Google, Bing lub dowolnej innej to warunek, aby potencjalny klient w ogóle miał okazję zapoznania się z ofertą. W tym zakresie trzeba zadbać m.in. o:
- odpowiednią strukturę strony,
- „czystość” kodu witryny,
- szybkość ładowania się serwisu i jego responsywność na różnych urządzeniach,
- przejrzystą strukturę kategorii i produktów,
- publikację odpowiednich treści.

Ten ostatni punkt ma ogromne znaczenie nie tylko dla samej widoczności strony w SERP-ach, ale również dla klientów. Z jednej strony bowiem opisy kategorii, produktów oraz artykuły na blogach są nośnikami dla fraz kluczowych. Znalezienie odpowiednich wyrażeń i zamieszczenie ich w treściach to warunek, że internauta w ogóle dotrze do konkretnego serwisu po wpisaniu odpowiednich słów. Te można wyodrębnić z użyciem odpowiednich narzędzi oraz po rozpoznaniu grupy docelowej, do której się zwracasz.
Równie istotnym aspektem jednak jest merytoryczność i użyteczność tekstów. Muszą one dostarczać informacje na temat usługi lub produktu, wskazywać korzyści z wybrania ich oraz odpowiadać na pytanie, jakie problemy potencjalnego klienta są one w stanie rozwiązać. Wartościowy content buduje też wizerunek eksperta, więc pomaga w zdobywaniu zaufania do konkretnej marki. Dodatkowo powinien być zaserwowany w przystępnej formie, dzięki czemu łatwiej będzie złowić zainteresowanie gościa danej strony.
Jak to działa? Przyjmijmy, że prowadzisz salon kosmetyczny. Klient trafia na Twoją stronę w poszukiwaniu usługi mezoterapii mikroigłowej, bo „zasłyszał gdzieś” o jej skuteczności. Jeśli opis usługi lub artykuł na blogu poszerzy jego wiedzę odnośnie do tego, kiedy warto z takiego zabiegu skorzystać, jakie korzyści on daje, jak wygląda cały zabieg (w tym m.in. czy jest bezbolesny) – zyskuje wówczas wartość dodaną w postaci przydatnych wiadomości i będzie bardziej skłonny skorzystać z konkretnych usług.
Płatne kampanie w sieci reklamowej Google
Odrębną kwestią jest korzystanie z płatnych kampanii, wyświetlanych nie tylko w wyszukiwarce Google, ale i innych serwisach należących do giganta z Mountain View oraz jego partnerów. Właściwie zaprojektowane, z dobrze dobranymi słowami kluczowymi, mogą samodzielnie pozyskiwać duży ruch (i konwertować go!) wśród klientów zainteresowanych konkretnymi produktami. Warto podkreślić, że ta metoda nie zastępuje pozycjonowania, ale może być solidnym uzupełnieniem prac SEO, szczególnie jeśli dana branża charakteryzuje się sezonowością. Wówczas pozycjonowanie z kampaniami w Google Ads mogą działać na zasadzie synergii, co sprzyja pozyskiwaniu jakościowego ruchu.

Pozytywne pierwsze wrażenie
Mówi się, że to, jak ułoży się relacja między ludźmi, zależy od 40 pierwszych sekund rozmowy. Co istotne – pierwsze dobre wrażenie ma także znaczenie w relacji klient-biznes online. Dlatego tak duże znaczenie ma dbanie o to, aby potencjalny gość serwisu miał jak najlepsze doświadczenia z nim.
Dlatego warto zatroszczyć się o publikację wysokiej jakości treści odpowiadających potrzebom użytkowników. Do pozytywnego wrażenia jednak nawet najlepsze teksty nie wystarczą. Dlatego należy właściwie zaprojektować interfejs użytkownika pod kątem UX. To oznacza, że przeznaczony dla niego panel będzie w pełni intuicyjny i pomoże mu łatwo przejść np. od strony z produktem (gdzie najważniejsze informacje będą dobrze widoczne) do witryny, gdzie sfinalizuje zakup.
Przejrzysta ścieżka zakupowa obejmuje również łatwe określenie parametrów produktu (rozmiarów, koloru etc.) oraz szeroką możliwość wyboru:
- metod płatności,
- sposobów dostawy,
- opcji zarejestrowania się w sklepie lub zakupu jako gość.
Jeśli wrażenia z całej wizyty i transakcji pozostaną pozytywne, to – z jednej strony – istnieje mniejsze ryzyko, że koszyk zostanie porzucony, a z drugiej – zwiększa się prawdopodobieństwo powrotu klienta na stronę sklepu.
Sprawdź również: Koszt prowadzenia sklepu internetowego
Gdy klient próbuje porzucić koszyk…
To częsty problem wielu sklepów. Potencjalny nabywca uzupełnił swój wirtualny koszyk o różne produkty, ale… nie sfinalizował zakupu. Warto wiedzieć, że nawet w tym momencie można próbować go zatrzymać przez przedłużenie jego wizyty. W jaki sposób?
Pomagają w tym specjalne pop-upy, wyświetlane w momencie, gdy klient próbuje zamknąć stronę lub przejść do innej zakładki w swojej przeglądarce internetowej. Do tego celu wykorzystuje się oprogramowanie do śledzenia ruchu. Wyskakujące okienko może zaproponować albo alternatywne produkty, albo atrakcyjne oferty, zachęcające do skorzystania z konkretnej oferty. Istnieje spora szansa, że to zachęci użytkownika sieci do pomyślnego zakończenia transakcji.

Klient uzupełnił koszyk i opuścił sklep. Czy da się coś zrobić?
To potencjalnie jeden z najgorszych scenariuszy, ale wciąż nie beznadziejny. Wszystko dzięki retargetingowi. Jego mechanizm polega na przypominaniu klientowi, że porzucił on swój koszyk w sklepie internetowym. Przypomnienia te mogą być podawane w różnych kanałach – od social mediów, po skrzynkę mailową, która jest najskuteczniejsza pod tym względem, że w wiadomości można wyświetlić pełną listę pozostawionych artykułów, a z drugiej strony – metoda ta wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia tzw. ślepoty bannerowej.
To mechanizm habituacyjny, polegający na tym, że mózg internauty zaczyna pomijać wszelkie reklamy na stronie. Jeśli np. przypomnienia o koszyku będą pojawiać się w bannerach reklamowych w serwisie, użytkownik może ich nawet nie zauważyć, bo skupia uwagę na innych kwestiach.
Co jednak w przypadku anonimowych użytkowników, gdy nie są zarejestrowani na stronie sklepu ani nie zapisali się do newslettera? Istnieje oprogramowanie, pozwalające w sposób legalny przesyłać wiadomości z uzupełnionym koszykiem lub przeglądanymi produktami na skrzynkę mailową takiego internauty. Przykładem jest m.in. Revhunter, który może wysłać również maila z najpopularniejszymi artykułami z danego sklepu.
Sprawdź również: Jak i gdzie założyć swój pierwszy sklep internetowy?
Skuteczność sprzedaży produktów i usług dzisiaj opiera się też na budowaniu ściślejszych relacji z klientem. Do tego zaś wykorzystuje się m.in. social media. Dzięki komplementarnej strategii prowadzenia fanpage’a wraz z wykupieniem płatnych reklam w przestrzeni reklamowej danego serwisu można skutecznie docierać do wyselekcjonowanych użytkowników (na podstawie demografii, lokalizacji, a nawet ich upodobań). W ten sposób pozyskuje się nowych odbiorców oraz buduje lojalność wśród osób, które już skorzystały z oferty firmy.
Ważne, by śledzić dane
Zarówno SEO, płatne kampanie, jak i inne wyżej wymienione metody mogą być skutecznym sposobem na pozyskanie i utrzymanie lojalnego klienta. Co istotne – każdy z nich dostarcza istotnych danych, jakie mogą się przełożyć na sukces. Badanie ruchu, współczynnika konwersji, a także zachowań użytkowników na sieci są istotnymi czynnikami w Data-Driven Marketingu. Opierając się na twardych liczbach, łatwiej dostosowuje się kolejne kroki w celu poprawy wyników firmy w sieci. Z pomocą tych informacji można wyodrębnić skuteczne działania i wyeliminować decyzje przeszkadzające w osiągnięciu celu biznesowego.
Sprawdź również: Ile kosztuje reklama w Google? Przykładowy cennik reklamy PPC
Skuteczne pozyskiwanie klienta – podsumowanie
Powyżej podaliśmy najskuteczniejsze sposoby na to, jak pozyskiwać nowych klientów, niezależnie od tego, czy prowadzi się sklep online, czy firmę usługową. Tworzenie swojej pozycji wymaga budowania wizerunku eksperta, ale i zapewnienia pewnej wartości dodanej do oferty. Klient, mając szeroki wybór, musi – z jednej strony – łatwo odnaleźć interesujące go propozycje, a z drugiej – mieć pewność, że stawiając na nią, dokonuje najlepszej możliwej decyzji. W razie porzucenia koszyka zaś – warto mu udostępnić opcję łatwego powrotu do niego i zaprezentowania atrakcyjnych pozycji, jakie jeszcze mogą go zainteresować. Natomiast dane zebrane na podstawie jego zachowań można skutecznie wykorzystać, by poprawić wrażenia kolejnych gości na stronie. Jeśli sam nie wiesz, jak to osiągnąć – skorzystaj z pomocy doświadczonych ekspertów, którzy pomogą Ci zadbać o Twój biznes w sieci.