Prowadzenie firmy w Internecie wiąże się z różnego typu wyzwaniami. Do największych zdecydowanie należy dotarcie do grupy docelowej i wyprzedzenie konkurencji. Ogromną rolę w tym zadaniu odgrywa nowoczesny marketing dla e-commerce. Jak wyróżnić się wśród innych sprzedawców w sieci, zwłaszcza tych o podobnym profilu? Jak zacząć promować swoje e-commerce, aby odnieść sukces? I jak zbudować lojalny target? Na te i inne pytania odpowiadamy w prezentowanym artykule. Przeczytaj go już teraz!

Krótko o rynku e-commerce w Polsce
Przed 2020 rokiem, choć rynek e-commerce stale się rozwijał, jego wzrost miał raczej charakter ewolucyjny. Game changerem była pandemia Covid-19, która zdynamizowała całą branżę. Dane wskazują, że tylko w tym okresie sprzedaż online miała 14-procentowy udział w wartości sprzedaży detalicznej w naszym kraju. Wynikało to m.in. z lęku o zdrowie, ale i prawnych uwarunkowań, w jakich w tamtym czasie funkcjonowali wszyscy (lockdowny). Przedsiębiorcy więc masowo zaczęli przenosić się do sieci.
Choć obecnie dynamika rozwoju branży jest mniejsza niż w czasie pandemii, to wciąż pozostaje relatywnie wysoka, a mnóstwo ludzi pozostało przy zakupach online. Dynamiczny wzrost rynku e-commerce ma jednak swoje konsekwencje dla jego uczestników – przede wszystkim pojawienie się licznych konkurentów, z którymi walczy się o uwagę klientów.
Przewidywania wskazują, że e-commerce będzie również ewoluował w stronę m-commerce (zakupy mobilne) oraz e-grocery (co można przetłumaczyć jako e-warzywniak, a tyczy się wszystkich, codziennych produktów spożywczych). Bez wątpienia na rozwój całego rynku będzie miała wpływ coraz bardziej zaawansowana sztuczna inteligencja, a także automatyzacja.
Działania marketingowe w sieci więc są kluczowe, aby wypromować swój biznes z branży e-commerce. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zadbać o widoczność swojej firmy, wygenerować ruch, który konwertuje i zbudować silną markę – czytaj dalej.
Na czym opiera się marketing w e-commerce?
Jedną z najważniejszych wartości, jaką powinien charakteryzować się biznes w sieci, jest unikalność, a kolejne to widoczność, profesjonalizm, intuicyjność i klarowność. Klient więc musi wiedzieć, co wyróżnia dany biznes, ale i powinien łatwo dotrzeć do danej firmy. Jeśli nie może jej znaleźć w SERP-ach czy social mediach – jak wówczas ma się dowiedzieć czegokolwiek o danej działalności?
Kiedy jednak już trafi na daną stronę – odbiorca chce mieć pewność, że dotarł do miejsca, gdzie spotka ekspertów. Na to przekłada się szereg różnych czynników – począwszy od tego, jak wygląda strona i czy łatwo można się po niej poruszać (intuicyjność), przez treści i inne materiały informacyjne dostarczające mu potrzebnych wieści na temat produktu czy usługi (profesjonalizm), po jasne i oczywiste zasady i procedury, na jakich opiera transakcja (klarowność).
Wszystkie te wartości pomagają pozyskać przedsiębiorcy kapitał niezbędny do przetrwania na rynku, czyli:
- zaufanie do marki,
- ruch na stronie, który konwertuje,
- lojalność stałych klientów dzięki zbudowanej relacji,
- zdolność docierania do nowych odbiorców dzięki wzmocnieniu świadomości marki.
Znaczenie marketingu w e-commerce
W tym miejscu na scenę wchodzi marketing e-commerce oraz związana z nim strategia promocyjna. To proces wielowątkowy i długofalowy, obejmujący szereg działań, które ostatecznie mają zapewnić ww. kapitał. W tym przypadku nie sprawdza się planowanie na krótką metę, a konieczne będzie kompleksowe podejście, opierające się np. na kolejnych kamieniach milowych.
Dobrze przygotowana strategia pomaga nie tylko przetrwać firmom istniejącym na rynku już od lat, ale i wgryźć się zupełnie nowym graczom. Dlatego musi być stworzona stricte pod wymogi konkretnego gracza, gdyż utarte schematy mogą nierzadko spowodować „ugrzęźnięcie” w jednym punkcie lub nawet spadek widoczności. Z tego powodu w marketingu dla e-commerce wykorzystuje się różne sposoby, umożliwiające efektywne docieranie do potencjalnych klientów.
Sprawdź również: Pozycjonowanie szerokie – na czym polega i kiedy warto je stosować?
Jakie są narzędzia w marketingu e-commerce?
Rynek biznesu online wykorzystuje rozmaite narzędzia, mające na celu – z jednej strony – trafienie do nowych odbiorców, a z drugiej – stworzenie bazy lojalnych klientów, którzy będą wracali do danego sprzedawcy/usługodawcy. Do tych podstawowych należą m.in.:
- SEO,
- content marketing,
- płatne kampanie reklamowe,
- e-mail marketing,
- marketing afiliacyjny i infulence marketing,
- social media marketing,
- retargeting.
Przyjrzyjmy się każdemu z nich z osobna.
SEO dla e-commerce
Tylko wtedy, gdy klient Cię znajdzie, będzie miał szansę na skorzystanie z Twojej oferty. To tak proste. Stworzenie więc serwisu online jest jedynie pierwszym (choć nierzadko trudnym) krokiem w drodze do sukcesu w sieci. Warto przy tym zaznaczyć, że zarówno stare strony internetowe, jak i nowe, wymagają stosownej, stałej optymalizacji.
SEO to nieustanny proces, choć jego reguły się zmieniają (zwłaszcza ostatnio, biorąc pod uwagę fakt, że Google wprowadził nową funkcję do swojej wyszukiwarki – AI Overviews). Pewne czynniki jednak pozostają niezmienne. Widoczna strona internetowa to taka, która m.in.:
- ma zoptymalizowany, bezbłędny kod,
- jest przyjazna pod kątem UX (czyli interfejs i cała szata graficzna są intuicyjne dla użytkownika, pozostawiając przyjemne doświadczenie),
- jest pozycjonowana pod określone frazy kluczowe,
- dostarcza informacji, jakich użytkownik potrzebuje (więcej o contencie poniżej),
a także, dla której stworzono stosowny plan linkowania – wewnętrznego i zewnętrznego.
W zakresie SEO istnieją różne narzędzia Google dla e-commerce – począwszy od Google Search Console, przez Keyword Plannera, po My Business. Pozwalają one nie tylko śledzić ruch użytkowników i dobierać właściwe frazy, ale mają też znacznie szersze możliwości, w tym także w zakresie płatnych kampanii (o czym więcej w dalszej części).

Content marketing
Kiedyś Bill Gates napisał esej o tytule „Content jest królem”. W tym jednym zdaniu jest sporo racji. Przede wszystkim – treści na stronie są nośnikiem dla fraz kluczowych. Naturalnie wplecione, pasujące do kontekstu, wkomponowane w teksty odpowiadające na zapytania użytkowników, pomagają pozycjonować stronę w wyszukiwarce.
Ale to nie jest ich jedyny, nawet nie największy, atut. Ogromne znaczenie ma bowiem właśnie ich strona merytoryczna, a jednocześnie przystępność dla zwykłego czytelnika (lub profesjonalisty, w zależności od profilu serwisu). Użytkownik poszukuje konkretnych informacji. Opisy kategorii, produktów, usług, a także artykuły na blogach stanowią wartość dodaną, która często decyduje o tym, czy uda się pozyskać klienta, czy nie.
Płatne kampanie
Płatna promocja w sieci reklamowej Google czy Meta Ads nie zastępuje pozycjonowania. Może jednak być solidnym wsparciem dla tego procesu. Przede wszystkim zapewnia widoczność „ad hoc” i pomaga pozyskiwać nowych klientów. Rewelacyjnie sprawdza się również w przypadku branż sezonowych. Płatne kampanie mają też różne formaty – od linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania po reklamy video na YouTube.

Sprawdź również: Ile kosztuje reklama w Google? Przykładowy cennik reklamy PPC
E-mail marketing
Newslettery, oferty specjalne, informacje o premierze nowych artykułów… Wiadomości wysyłane na maila przypominają odchodzącą powoli w zapomnienie formę marketingu pocztowego. Jednakże w wersji elektronicznej mogą być skutecznym sposobem na podtrzymywanie relacji z obecnymi klientami, dzięki m.in. swojej regularności i możliwości prezentowania im np. ofert specjalnych, jakie mogłyby skłonić ich do powrotu do sklepu.
Marketing afiliacyjny i influence marketing
Często mylone ze sobą, ale faktycznie podobne narzędzia – marketing afiliacyjny polega na promowaniu produktów lub usług przez partnerów w zamian za np. prowizję od konkretnych zdarzeń (rejestracji w newsletterze lub zakupu). M.in. w ten sposób pozyskuje się wartościowe linki zewnętrzne np. na blogu takiej osoby. Na stronie partnera mogą być zamieszczone także banery czy recenzje. Influence marketing z kolei zwykle ma wymiar jednorazowy i opiera się na zasięgach wpływowej osoby (sportowca, muzyka, aktora lub osobowości internetowej). Głównym kanałem komunikacji są w tym przypadku social media.
Marketing w mediach społecznościowych
A skoro o nich – stanowią one obecnie jeden z kluczowych elementów marketingu e-commerce. Dzięki nim można efektywnie budować lojalną społeczność wokół marki, gdyż interakcja między firmą a odbiorcą jest dynamiczna. Przez social media także skutecznie promuje się konkretne produkty i usługi.
Retargeting
Dzięki temu narzędziu można odwołać się do klientów, którzy byli na stronie firmy, ale nie skorzystali z oferty. Sposób ten wymaga więc śledzenia użytkowników w serwisie. Później spersonalizowane reklamy są im wyświetlane np. w sieci reklamowej Google, wyszukiwarce lub mediach społecznościowych albo wiadomościach mailowych (np. przypomnienia o pozostawionych koszykach). Metoda ta skutecznie pomaga zwiększyć szansę na konwersję ruchu.
Sprawdź również: Na czym polega pozycjonowanie marki?
Szczególna rola danych w e-commerce
W marketingu konieczne jest podejmowanie świadomych decyzji. Z tego powodu tak duże znaczenie ma analiza danych, jakie zyskuje się m.in. dzięki narzędziom Google dla e-commerce. Skutki każdego działania da się monitorować, ale i korygować, sprawdzając – przykładowo – ich wpływ na ruch i jego konwersję. To pozwala skupić się na najefektywniejszych ruchach i wyeliminować nieskuteczne (lub przeciwskuteczne) postępowania. Takie podejście nazywa się marketingiem Data-driven i obecne urasta do jednego z najważniejszych elementów procesu promowania firm e-commerce. Dzięki danym można dynamiczne, elastyczne, a przede wszystkim – skutecznie korygować każdą kampanię.
Ustalenie celów, rozpoznanie, strategia, działanie, korygowanie – czyli budowa efektywnej strategii
Aby marketing w e-commerce przyniósł oczekiwane rezultaty, trzeba przede wszystkim ustalić cele biznesowe i marketingowe oraz dokonać rozeznania na rynku. Kim są Twoi klienci? Z kim będziesz konkurować o ich uwagę? Co możesz zaoferować odbiorcom, czego nie mają inni gracze? W kolejnym kroku trzeba określić strategię – dostosować język, jakim będziesz się zwracać do targetu, wybrać kanały, którymi do niego dotrzesz i stworzyć właściwe komunikaty. Strategia wymaga ustalenia także budżetu – to on urealnia cały plan. Następnie – pora go wdrożyć, jednocześnie pamiętając o monitorowaniu całego procesu. Dzięki temu zoptymalizuje się każdy ruch i decyzję, eliminując mankamenty i kładąc większy nacisk tam, gdzie odniosło się sukces.
A jeśli sam jeszcze nie czujesz się na siłach, by podjąć się tego kompleksowego zadania – zawsze warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy mają w tym doświadczenie.