Spis treści

Każda profesja wymaga korzystania z określonych narzędzi. Nie inaczej jest ze specjalistami siedzącymi w branży SEO/SEM. Pozycjonerzy, copywriterzy, webmasterzy… Wszyscy oni dysponują instrumentarium, pozwalającym wykonywać ich obowiązki – w węższym lub szerszym zakresie. Ci bardziej doświadczeni (w tym spece z SEMTREE) potrafią wyczarować z ich użyciem prawdziwe cuda. Wiemy również, że nie każdy ogarnia te programy… Bo, zasadniczo, nie musi. Wystarczy, że znajdzie kogoś, kto ma pojęcie, jak się nimi „bawić”. Nie zmienia to faktu, że ciekawość bywa silna i nawet absolutnie zielona w SEO osoba czasem chciałaby wiedzieć coś więcej o narzędziach pozycjonera… Tym bardziej, jeśli będzie z ich pomocą pracować nad jej stroną.

Dlatego niniejszym otwieramy cykl, w którym przedstawiamy czytelnikom różne narzędzia do SEO – te mniej, jak i szerzej znane. Na pierwszy ogień zaś – SEMSTORM! Czym jest, jakie zadania dzięki niemu można wykonać i czy warto z niego korzystać? Dowiedz się tego poniżej!

Czym jest i do czego służy SEMSTORM?

Kilka słów o samym SEMSTORM. To jedno z najszerzej wykorzystywanych w marketingu internetowym narzędzi, używane zarówno przez pozycjonerów, content marketerów, jak i speców od link buildingu. Jest płatne, owszem, ale daje szerokie możliwości, jakie z pewnością docenisz, gdy Ci je nieco objaśnimy.

Platforma ta składa się z pięciu głównych funkcji, pozwalających na szereg rozmaitych zadań. Sprawdzisz dzięki nim pozycję fraz, przeanalizujesz słowa kluczowe pod względem wyszukiwania, a także – co bardzo istotne – prześledzisz swoją konkurencję… i jej konkurencję. A oto co zapewnia prezentowane narzędzie:

  • audyty,
  • analiza stron,
  • asystent contentu,
  • monitoring pozycji,
  • słowa kluczowe.

Dobra, wiemy, to tylko suche nazwy, które niewiele mówią. Pozwól jednak, że wyjaśnimy, na czym polega każda funkcja z kolei. Co Ty na to?

Audyty

Pamiętasz? Już kilka razy pisaliśmy o różnych audytach, jakim podlega Twoja strona, kiedy siadamy do pracy nad nią. Audyty w rozumieniu SEMSTORM pozwalają sprawdzić, jak wygląda witryna Twojego biznesu pod kątem różnych technicznych aspektów. Chodzi przede wszystkim o czynniki bezpośrednio przekładające się na pozycję serwisu w wyszukiwaniach. Dzięki tej funkcji więc wykonasz audyt jednego lub kilku URL-i pod kątem działania na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych. Z każdego z nich będziesz miał raport, przechowywany przez 30 dni (chyba że go eksportujesz, wówczas zachowasz go tak długo, jak tylko będziesz go potrzebował).

Wykresy

Analiza stron

To bardzo ważna funkcja, która pozwala Ci sprawdzić, jak w sieci radzi sobie Twoja konkurencja. Możesz porównać 5 stron w jednym momencie, sprawdzając jednocześnie najbardziej „chodliwe” treści u rywali i jakie frazy wybiły ich witryny na popularność.

Korzystając z tego narzędzia, otrzymujesz dostęp do czytelnych wykresów, przedstawiających m.in. ruch dla analizowanych u konkurencji słów, a także te z TOP-ki, na jakie wyszukiwany jest dany serwis. Co więcej – otrzymujesz też dostęp do porównania kilku konkurentów, pozycjonujących się na te same wyrażenia kluczowe. A to tylko wciąż część możliwości, gwarantowanych przez tę funkcję!

Asystent contentu

To nic innego, jak zaawansowany edytor tekstu, wykorzystujący sztuczną inteligencję, która w czasie tworzenia contentu podpowiada, czy jest on poprawny i czytelny dla użytkownika. Dzieli się także na sekcje, gdzie wyświetlane są: słowa główne i proponowane, ww. elementy oraz ogólna ocena. Dzięki niemu stworzy się unikalny i poprawny językowo tekst, gotowy do umieszczenia na stronie. W dużym skrócie – to taki MS Word czy Google Docs… Tylko dużo bardziej wypasiony, będący inteligentnym asystentem, stojącym nad ramieniem twórcy i wskazuje, co można zrobić lepiej… Lub generujący tekst za Ciebie. Pamiętaj jednak, że to tylko maszyna i treść może wymagać stosownych korekt!

Monitoring pozycji

No dobra, znasz kondycję swojego serwisu, wiesz, jakich masz konkurentów i jak oni sobie radzą, a do tego dostałeś super narzędzie do tworzenia treści… Ale jak do cholery radzi sobie Twój biznes w sieci! Na to pytanie odpowie funkcja „monitoring pozycji”. Dzięki temu narzędziu zyskujesz na podstawie codziennej analizy wgląd w to, jak wysoko w listach wyszukiwania znajduje się Twoja witryna, także w porównaniu ze wskazanymi konkurentami. Warto wiedzieć, że monitorowanie pozycji w rankingu możesz też ograniczyć regionalnie – od państwa, po wskazaną w danym mieście ulicę.

Słowa kluczowe

I w końcu one! Słowa kluczowe, bez których wyrzeźbienie właściwej pozycji byłoby niemożliwe. SEMSTORM daje Ci dostęp do 6 modułów, w tym m.in. SEO, pomocnych w dobieraniu odpowiednich fraz, Suggester, wskazujący potencjalne wyrażenia, pasujące do wskazanej przez Ciebie tematyki, a także generator tematów, który… no podpowiada, jakie tematy warto poruszyć na swojej stronie, co stanowi nieocenione wsparcie w planowaniu kampanii, związanej z publikacją contentu.

Funkcja „słowa kluczowe”, dzięki danym pozyskiwanym w czasie rzeczywistym, pozwala ustalać, pod jakimi frazami klienci szukają usług i produktów, w tym te zapewniane przez Ciebie. To chyba jasne więc, że narzędzie to jest więcej niż świetne, c’nie?

SEO

Udzielanie dostępów w SEMSTORM – jak to zrobić?

Brzmi to wszystko fantastycznie, prawda? Niestety… to nie jest tak, że można dostać dostęp do danych jednym przyciskiem, jak i wygenerować słowa kluczowe, jednocześnie oglądając jednym okiem ulubiony serial. Informacje, jakie wypluwa z siebie SEMSTORM, wymagają umiejętności ich interpretacji, a obsługa – wiedzy i doświadczenia. Nie każdy musi je mieć. Ty nie musisz ich mieć. Wystarczy, że mają je nasi ludzie.

Tym, co powinieneś wiedzieć, to jak przekazać dostępy, abyśmy mogli zająć się Twoim biznesem w sieci, używając tego narzędzia. Można to zrobić na dwa sposoby – albo tworząc subkonta, albo udostępniając wybrane kampanie innym użytkownikom.

By udzielić nam dostęp, musisz wejść w rozwijane menu znajdujące się po prawej stronie, w górnym rogu. Gdy wyświetli Ci się lista, wciśnij opcję „Użytkownicy”, a następnie „Dodaj nowego użytkownika”. Wtedy podajesz maila speca, który ma się tym zająć (przy czym adres nie może być dotychczas rejestrowany w SEMSTORM). Gdy to zrobisz – musisz przydzielić nam jeszcze odpowiednie uprawnienia (tak, tak – tak też nazywa się ta opcja i również znajdziesz ją w „Użytkownikach”).

Udostępnianie kampanii innym użytkownikom odbywa się nieco inaczej. Musisz wówczas przejść do funkcji Monitoring (pisaliśmy o niej wyżej), a następnie do ustawień kampanii -> Zarządzania użytkownikami. Znajdziesz tam opcję „Nadaj nowy dostęp”. Podajesz mail, który już jest zarejestrowany w SEMSTORM (czyli np. jednego z naszych ludzi, zajmujących się Twoim biznesem w sieci), nadając przy tym potrzebne uprawnienia (dostęp typu „manager”). To w zasadzie tyle – my możemy przystąpić do pracy, a Ty możesz oczekiwać, że dołożymy wszelkich starań, byś stał się bardziej widoczny dla swoich klientów.

Podsumowanie – czy narzędzie idealne?

W zasadzie cały artykuł jest o zaletach SEMSTORM. Wgląd w to, jak radzi sobie Twoja strona, w tym na tle konkurencji. Inteligentny edytor tekstów, podpowiadający, jak lepiej napisać teksty. W końcu narzędzie, które podrzuci Ci mnóstwo fraz kluczowych, idealnych dla Twojej branży… Czego chcieć więcej?

Z doświadczenia jednak wiemy, że pewne rzeczy dało się zrobić lepiej… Czy raczej – inni zrobili je lepiej. Na przykład, choć niewątpliwie edytor tekstu ma swoje zalety, to ten dostępny w Surferze SEO przez wielu jest wyżej oceniany. Pewne funkcje Ahrefs w zakresie weryfikacji linków wychodzących też spisują się lepiej niż SEMSTORM. Ale o nich opowiemy przy innej, stosownej okazji.