Spis treści

Istnieją różne modele dystrybucji i cieszą się one różną sławą. Jednym z tych, które budzą skrajne odczucia, jest network marketing. Z jednej strony – przy odpowiednim zaangażowaniu – może być on sposobem na niezależność finansową i realny zysk. Z drugiej – wielu traktuje go jako drogę najeżoną pułapkami. W tym artykule chcielibyśmy szerzej opisać kwestie z nim związane. Poznaj go już teraz – z jaśniejszymi i ciemniejszymi stronami. Zapraszamy do lektury.

Czym jest network marketing?

Wyjaśnijmy więc, co to network marketing. Nazywany także marketingiem sieciowym oraz wielopoziomowym (MLM – multilevel marketing), stanowi strategię dystrybucji, umożliwiającą bezpośrednią sprzedaż produktów lub usług. Istotny element tego modelu to budowanie gęstej sieci dystrybutorów. Ci zarabiają na prowizjach ze sprzedaży swojej oraz osób, które sami zrekrutowali. Poza tworzeniem ww. sieci istotą jest również edukacja jej członków oraz wzajemne wsparcie. Stanowi więc poniekąd rodzaj „sztafety” prowadzącej nawet do osiągnięcia dochodu pasywnego.

To, co charakteryzuje ten system, to względnie niski koszt wejścia na rynek i duża elastyczność. Dystrybutorzy mogą wykonywać swoje obowiązki w dowolnym czasie i miejscu, co pozwala docierać dalej i jeszcze mocniej rozbudowywać sieć. Choć na wejściu wymaga znacznego zaangażowania, to w dalszej perspektywie wiąże się, poniekąd, ze scedowaniem obowiązków niżej i pełnieniem funkcji mentora (lidera). Warto przy tym podkreślić, że równie dobrze może być – po prostu – dodatkową formą zarobku, a nie jego głównym źródłem.

Osoby będące częścią sieci muszą wykazywać się zaangażowaniem oraz dużymi zdolnościami interpersonalnymi. Koniec końców bowiem istotna jest sprzedaż, czy to produktów, czy usług. Im większa aktywność i lepsze kompetencje „miękkie”, tym większa szansa również dla marki w budowaniu swojej pozycji i zdobywaniu rynku. Nie zmienia to faktu, że MLM wymaga czasu, aby firma mogła zanotować sukces w związku z taką działalnością.

Jakie produkty i usługi mogą być tą drogą promowane i dystrybuowane? To m.in. wyroby, które są regularnie zużywane oraz trudno dostępne w tradycyjnych modelach sprzedaży. W Polsce do najpopularniejszych artykułów sprzedawanych tym sposobem należą kosmetyki (m.in. Avon czy Oriflame), ale nie tylko. Ponadto można tak reklamować i dostarczać klientom m.in.:

  • usługi finansowe i ubezpieczeniowe,
  • suplementy diety,
  • artykuły gospodarstwa domowego (m.in. garnki, kołdry, pościele),
  • produkty edukacyjne,
  • biżuterię,
  • kawę,
  • żywność funkcjonalna,
  • usługi telekomunikacyjne.

Na czym polega network marketing?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, istnieją dwa główne filary MLM – rekrutacja oraz sprzedaż. Aby zacząć zarabiać realne pieniądze na tej formie dystrybucji, konieczne jest budowanie własnej sieci dystrybucyjnej. Trzeba więc rekrutować osoby gotowe podjąć się sprzedaży, tworząc kolejny „węzeł” w tej sieci. Osoba rekrutująca staje się liderem, czerpiącym zarobek zarówno z własnej, tj. samodzielnej, dystrybucji, jak i z prowizji ze sprzedaży zrealizowanej przez członków jego sieci.

Natomiast sprzedaż to esencja. Między innymi z tego powodu istotnym elementem rekrutacji jest m.in. szkolenie i zapoznawanie pozyskanych osób z usługami czy produktami, aby znały one jak najlepiej ich najważniejsze cechy, właściwości i atuty. Niekiedy konieczne są także warsztaty, na których pracuje się nad umiejętnościami komunikacyjnymi, perswazyjnymi i w zakresie efektywnego budowania relacji. To podpora skutecznej dystrybucji, podobnie jak katalogi czy próbki, jakimi często dysponują „liniowi” sprzedawcy.

Sprawdź również: Indeksowanie strony internetowej w Google – co to znaczy i ile trwa?

Inwestycja w marketing sieciowy jako sposób na promocję marki – co warto wiedzieć?

Model ten ma liczne zalety, które z perspektywy określonych działalności mogą zapewnić „wgryzienie się” w rynek i zbudowanie pozycji. Aby jednak to osiągnąć, istotne jest wyszczególnienie korzyści wybrania konkretnych produktów lub usług. Innymi słowy – klient musi wiedzieć, jakie problemy one rozwiązują albo jak wpasowują się w jego potrzeby.

Inna sprawa to atrakcyjny system prowizyjny dla dystrybutorów. Wszak to na nich będzie się opierać cała sprzedaż oraz budowanie świadomości marki. Dlatego ważne, aby rozwijać z nimi trwałe relacje przez m.in.:

  • atrakcyjne wynagrodzenie,
  • kursy,
  • dostarczanie narzędzi marketingowych,
  • wspieranie ich w procesie sprzedaży.

Ponadto – duże znaczenie ma budowanie dwóch przeświadczeń – działania we wspólnej sprawie i o sukcesie jednostki jako sukcesie całej organizacji.

Zalety network marketingu

Przede wszystkim system ten charakteryzuje się relatywnie niskimi kosztami przy jednoczesnej możliwości dość szybkiej ekspansji na nowych rynkach. Wynika to m.in. z faktu, że nie występuje w nim konieczność inwestycji w tradycyjne reklamy, czy to w prasie, radiu, czy w telewizji.

MLM pozwala również skutecznie budować lojalność klientów, co wynika m.in. z osobistego zaangażowania dystrybutorów. Firma poniekąd „ma twarz” sprzedawcy, który daje swoje rekomendacje i potrafi budować relację z odbiorcą. Jednocześnie network marketing charakteryzuje się dużą elastycznością i skalowalnością, co pozwala łatwo dostosować działania do aktualnych potrzeb i celów.

Wady network marketingu

Jednocześnie warto mieć na uwadze fakt, że marketing sieciowy ma swoje minusy. Z jednej strony należy liczyć się z tym, że nie każdy zrekrutowany dystrybutor ma pożądane kompetencje czy trzyma się ustalonej etyki, co może nadszarpnąć wizerunek marki. Z drugiej – MLM-y charakteryzują się sporą rotacją dystrybutorów, więc – de facto – trzeba stale szukać nowych sprzedawców, zwłaszcza w chwili, gdy ktoś wyłamuje się z sieci.

Rotacji mogą podlegać również liderzy. W momencie, gdy takie osoby rezygnują ze współpracy z daną firmą, istnieje ryzyko realnego spadku przychodów i konieczność uzupełnienia tej luki. Z tego powodu network marketing wymaga efektywnego i przejrzystego zarządzania na zrozumiałych zasadach oraz z zachowaniem określonej etyki biznesowej.

Sprawdź również: Czym jest model AIDA?

Czy warto zaangażować się w marketing sieciowy?

Jednakowoż – niskie koszty początkowe i możliwość względnie łatwej infiltracji oraz zagnieżdżenia się na nowym rynku stanowią atrakcyjną stronę MLM-ów. Ponadto, jak wspomnieliśmy wyżej, to sposób na generowanie dochodu pasywnego, obarczony niskim ryzykiem finansowym.

Wymaga jednak początkowego zaangażowania w budowę sieci liderów i dystrybutorów, a także nawiązanie trwałych relacji z klientami. Ponadto konieczne jest trzymanie ręki na pulsie. Duże znaczenie ma elastyczne i dynamiczne dostosowywanie się do rynku i oczekiwań klientów. Sama firma musi inwestować w innowacje, by wzmacniać się względem potencjalnych konkurentów.

Wciąż też – jest to relatywnie tani sposób na wypromowanie marki, na pewno niższy kosztowo niż tradycyjne kanały reklamowe. Do tego łatwiej zyskuje się lojalność konsumentów przez budowanie osobistych relacji.

Sprawdź również: Jak pozyskać klienta w Internecie?

Network marketing – czy skuteczna metoda na promocję i sprzedaż?

Teraz już wiesz, na czym polega network marketing. Choć niektórzy twierdzą, że niewiele różni się od piramid finansowych (co jest nieprawdą), to liczne przykłady wskazują na to, że stanowił on sukcesie rozmaitych dużych marek. Wymaga jednak sprawnego zarządzania i odpowiednich kompetencji, a także dużego zaangażowania w początkowej fazie. Jednocześnie dzisiaj do tworzenia sieci dystrybutorów można wykorzystać m.in. social media, co znacznie ułatwia – z jednej strony – budowanie jej, a z drugiej – utrzymanie kontaktów z członkami tych struktur.

kontakt z nami